حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

نحوه تنظیم کشش زنجیر در ماشین آلات چرخ زنجیری

مرداد ۶, ۱۳۹۹ عمومی
نحوه تنظیم کشش زنجیر در ماشین آلات چرخ زنجیری

یکی از ساده‌ترین و در عین حال حساس‌ترین اقدامات ادواری در حوزه سرویس و نگهداری ماشین آلات چرخ زنجیری، حفظ کشش استاندارد زنجیر حرکت این ماشین‌ها می‌باشد. در صورتی که زنجیرهای لاستیکی مورد اشاره دچار شلی بیش از اندازه گردند، ممکن است از مجموعه رولیک‌ها و اسپراکتی که با آنها در تماس است و بدین طریق نیروی حرکتی دریافتی از اسپراکت را به زمین منتقل می‌کند و امکان حرکت ماشین را فراهم می‌کند، جدا شده و مینی لودر دیگر قادر به ادامه حرکت نباشد. جایگذاری مجدد زنجیر در مجموعه زیربندی دستگاه نیز علاوه بر نیاز به حضور حداقل دو تکنسین فنی، به ابزاری همانند جک هیدرولیکی یا جرثقیل برای بالا نگه داشتن مینی‌لودر نیاز دارد که هزینه بر می‌باشد؛ علاوه بر اینکه از خواب دستگاه برای مدت چند دقیقه تا چند ساعت نیز نباید چشم پوشی کرد. سفت شدگی بیش از حد استاندارد زنجیر لاستیکی، علاوه بر آسیب رساندن به قطعات دوار زیربندی، موجب خوردگی زودتر از موعد زنجیر می‌گردد.

اما واقعیت این است که در پس این اتفاقات ناخوشایند، یک سهل‌انگاری ساده رخ داده و مسئول سرویس و نگهداری، با بازدیدهای ادواری و تنظیم نمودن کشش زنجیر، قادر است از این سلسله رویدادها پیشگیری نماید. با علم به اینکه مینی‌لودرهای زنجیری ساخت شرکت‌های مختلف، دارای تفاوتهایی در جزئیات زمان‌بندی و نحوه تنظیم کشش زنجیر خود هستند، اما با یک بررسی می‌توان به این مهم پی برد که مدت زمان بررسی ادواری کشش زنجیر این ماشین‌ها، بین ۵۰ تا ۱۰۰ ساعت کاری است؛ ضمن اینکه نحوه انجام اقدامات کلی این کار نیز نزد همه آنها مشترک است. همانند هر اقدامی دیگری که بر روی ماشین‌آلات راهسازی و معدنی انجام می‌گیرد، ابتدا می‌بایست دستگاه را بر روی سطح صاف و پایداری پارک نموده و باکت آن را بر روی زمین قرار داده، آن را خاموش نموده و قفل‌های ایمنی دستگاه را فعال نمایید. در ادامه:

۱-بوسیله یک جک هیدرولیکی، ماشین را بالا ببرید. سپس بوسیله قرار دادن یک خرک یا وسیله‌ای مشابه در زیر قسمت‌هایی از بدنه که توسط کاتالوگ دستگاه برای این منظور معرفی شده، وزن دستگاه را از روی جک هیدرولیکی برداشته تا در حین کار، خطری از حیث نشتی روغن داخل سیلندر جک و سقوط دستگاه، سرویس‌کار را تهدید ننماید. توجه داشته باشید میزان بالابردن دستگاه نباید به حدی باشد که احتمال واژگونی آن از سمت مخالف را فراهم آورد.

۲-درپوش تعبیه شده بر روی بدنه جانبی زیربندی دستگاه که امکان دسترسی به گریس‌خور شل و سفت نمودن زنجیر را فراهم می‌آورد، با ابزار مخصوص باز نمایید.

۳-در صورتی که زنجیر شل می‌باشد و نیاز به سفت کردن آن است، بوسیله یک گریس‌پمپ دستی که نازل آن را به گریس‌خور مورد اشاره متصل نموده‌اید، گریس تزریق نمایید تا زنجیر به تدریج کشیده شود. در صورتی که کشیدگی زنجیر بیش از حد مجاز است و لازم است از کشش آن کاسته شود، بوسیله ابزار مخصوص می‌بایست گریس خور را شل کرده تا گریس از اطراف آن نشت کند و زنجیر شل‌تر گردد.

۴-میزان شکم دادگی زنجیر لاستیکی را به وسیله یک ابزار اندازه‌گیری طول نظیر متر، خط‌کش یا کولیس، اندازه بگیرید. برای این منظور می‌بایست فاصلۀ سطح رویه زنجیر را با لبه پایینی رولیک وسطی زیربندی ماشین، محاسبه کنید که می‌بایست در حدود ۱ اینچ باشد.

همین پروسه را می‌بایست برای زنجیر سمت مخالف دستگاه نیز تکرار نمایید.

حمیدرضا احراری

درج دیدگاه