حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

مراقبت از ساکنین دنیای زیر صفر – نکاتی برای نگهداری صحیح لیفتراک در محیط های سردخانه ای

مرداد ۶, ۱۳۹۹ عمومی

نویسنده: علیرضا نظر آهاری

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\AdobeStock_120678167.jpeg

برای جابجایی مواد در سردخانه ها نیاز به بالابرهایی است که بتوانند در آن شرایط (دمای منفی صفر) به راحتی کار کنند.به طورکلی تنها بالابرهای برقی قادراند در این دما حرکت کنند.باتوجه به نوع مواد و وزن آنها بالابرهایی همچون:

پالت تراک دستی و برقی
استاکر دستی و برقی
ریچ استاکر
لیفتراک برقی

برای اینگونه محیط ها به صرفه و کارا هستند. از آنجایی که نیروی حرکت تمام این بالابرها برق (ازنوع DC) می باشد و تأمین این نیرو توسط ذخیره کردن در باتری های اسیدی است و چون انرژی برق هیچگونه آلودگی زیست محیطی و شار گرمایی حاصل از احتراق مانند لیفتراک های سوختی را ندارد بنابراین بهترین گزینه جهت کار در سرخانه ها محسوب می شود.

مشکلات کار دردمای منفی صفر برای بالابرها

باتری های آب اسیدی و یا سیلد که به عنوان تأمین کننده انرژی حرکتی لیفتراک محسوب می گردد،در دمای منفی صفردرجه تا ۳۵% درصد کاهش کارایی دارند.یعنی اگر یک باتری ۱۰۰۰ آمپر توان داشته باشد در سرمای زیر صفر ۶۵۰ آمپر توان را جهت مصرف ذخیره می کند،و این امر باعث تخلیه سریع و ازدیاد دفعات شارژ می شود که اجتناب ناپذیر است.
وجود سرما همواره افزایش رطوبت را به همراه داشته که برای سیستم های الکترونیکی و الکتریکی بالابرها زیان آور است. این موضوع زمانی تشدید می شود که بالابر یا لیفتراک بخواهد برای شارژ مجدد از دمای منفی صفر وارد دمای محیط (بالای صفر) شود که این تغییر دمایی در سطح بدنه بالابر ایجاد شبنم می کندکه عاملی بسیار مخرب برای بردهای الکترونیکی و تجهیزات الکتریکی آنها محسوب می شود.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\frozen-circuit-board-computer-covered-ice-frost-32712472.jpg

هر بالابر یا لیفتراک دارای سیستم های مکانیکی جهت انجام کار یا انتقال نیرو می باشد که برای سهولت کار، از روان کننده های صنعتی مانند: گیریس و روغن هیدرولیک استفاده می شود.سرمای سردخانه ها موجب یخ زدن یا سفت شدن این روانکار ها می شود و در نتیجه عدم روانکاری مناسب منجر به تخریب سریع تر قطعات آنها می گردد. دمای منفی صفر باعث انقباض در لاستیک های لیفتراک می شود و در نتیجه خوردگی و سایش را در آنها تشدید می کند. اپراتورها با استفاده از البسه گرم(ومخصوص محیط های سرد) خود را در برابر این سرمای مخرب حفظ می کنند که پوشش ضخیم آنها مانع تسلط بهتر روی اهرم های کنترلی لیفتراک می شود که این امر موجب افزایش حوادث بالابرها و لیفتراک ها می گردد.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\us-cold-storage0056_10813019.jpg

گام های رو به جلو برای مبارزه با سرمای سردخانه ها

تصمیم گیری استراتژیک

برای کاهش خرابی ها و حوادث در ابتدا یک بالابر (یا لیفتراک) متناسب با شرایط محیطی سردخانه که توسط سازندگان تولید و توصیه می شود استفاده انتخاب شود. دستگاه مخصوص سردخانه بایستی دارای میکروسوئیچ ها و کلید های ویژه شرایط خاص و موتوهای الکتریکی بادرجه دمای کاری زیر صفر باشد، همچنین روغن های هیدرولیک و فاینال درایو (یا دیفرانسیل) از چگالی پایین باشد تا کارایی خود را در سرما از دست ندهند. علاوه بر این برای مفصل ها و محورهای لیفتراک بایستی از گریس های مقاوم در برابر سرما استفاده شود. نوع فلز بکار رفته در این مفاصل و محورها از نوع فلز ضد سایش باشد و کفپوش ها و لاستیک های پدال ها نوع خاصی باید باشد تا اپراتور به راحتی بتواند از آنها استفاده کند.(یخ زدن کفپوش و لاستیک پدال ها و سرخوردن پا از روی آنها)

  1. مراقبت های ویژه
    برای حفاظت و افزایش طول عمر لیفتراک هنگام خروج از منطقه سرد به قسمت شارژ روم یا قرارگیری در محیط عادی بایستی از یک فضایی با دمای صفر درجه و دارای رطوبت گیر ابتدا لیفتراک یا بالابر عبور داده شود تا شبنم روی بدنه ایجاد نشود.باتری بایستی برای شارژ بهتر در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتیگراد شارژ شود و تا شارژ کامل نبایستی از لیفتراک استفاده شود.
  2. انتخاب صحیح
    برای افزایش بهره وری از لیفتراک یا بالابر بایستی حداکثر ظرفیت انتخاب شود. بدین معنا که اگر وزن بار بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم متغیر است بالابر (یا لیفتراک)ی با ظرفیت بارگیری ۲۵۰۰ کیلوگرم انتخاب گردد تا از میزان شارژ باتری در زمان بیشتری استفاده شود.
  3. سرویس نگهداری سفارشی
    به دلیل شرایط خاص(سرما)تخریب در فلزات سریع تر اتفاق می افتد،لذا انجام سرویس های دوره ایی در پریود زمانی کوتاه تری باید نسبت به محیط خارج از سردخانه صورت گیرد.چک کردن روزانه قسمتهایی همچون: ترمزها، تایرها، ترک ها، باتری، سطح روانکارها و … می‌تواند موجب شناسایی عیوب شده و قبل از بروز حادثه برطرف گردد. سرما و رطوبت اثرات مخربی روی قسمت های الکترونیکی می گذارد که بایستی مراقبتهای ویژه طبق استاندارد مربوط به این محیط ها صورت گیرد. تایرها برای سایش کمتر بایستی از جنس پلی اورتان و از نوع کوسن باشند.
  4. آموزش پرسنل
    ارائه آموزش متناسب با شرایط کار در محیط سردخانه توسط شرکت یا افراد ذی صلاح به اپراتور(ها)و تکنسین ها می تواند تا حد قابل توجه ای به کاهش خرابی ها و حوادث کمک کند.
  5. یک پیشنهاد جهت شرایط ایده‌آل
    بهتر است برای افزایش بهروری اپراتور لیفتراک دارای کابین با درب های دارای شیشه باشد و همچنین سیستم گرمایشی با هوای داغ،تا راننده با کم کردن البسه محافظ تسلط بهتری روی دستگاه پیدا کند.درصورت نبود کابین البسه بایدطوری انتخاب شود که مانع از حرکت عادی راننده نشود،از دستکشهایی استفاده شود که در سرانگشتان آن امکان لمس بهتر کنترلرها باشد.

درج دیدگاه