حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

کامینز سوار بر قله نوآوری

مرداد ۶, ۱۳۹۹ عمومی

پنل نویسندگان ماشین سنگین آمریکای شمالی از موفقیت موتور X15 کامینز در میان ۴ فینالیست دیگر برای کسب مقام برتر در حوزه طراحی موتورها با راندمان بالا خبر داد.

کاربری و طراحی غیرمعمول سوپاپ ها برای تحقق کارایی بالاتر در سری Efficiency موتورهای X15 کامینز یکی از عواملی بوده است که سبب گردیده این دستاورد محقق گردد. این موتور بیشترین رای را در میان ۵ فینالیست نهایی این ارزیابی را به خود اختصاص داده است. در این ارزیابی انجمنی۱۰ نفره متشکل از نویسندگان و رزونامه نگاران مطرح در حوزه ماشین های سنگین فینالیست ها را انتخاب نموده و مورد بررسی بیشتر قرار داده اند. این جایزه توسط نهاد TWNA از سال ۱۹۹۱ به صورت سالانه اهدا می گردد. اولین بار این جایزه به ایده نشانگر وضعیت خطر اهدا شد، امری که امروزه به یکی از الزامات برای صنعت ماشین های سنگین بدل شده است. این جایزه هر ساله به ایده یا محصولی که انجمن نویسندگان به عنوان موضوعی تاثیر گذار مرتبط با صنعت ماشین های سنگین شناسایی کرده اند تعلق می گیرد. موتور X15 کامینز موفق شد در مراسمی که در نشویل برگزار شد این جایزه را به خود اختصاص دهد.

دبیر کمیته انتخاب ایده ها و نویسنده مجله ماشین سنگین کانادا و آمریکا می گوید: “دلیل انتخاب این موتور توسط انجمن استفاده کمتر آن از چرخه اتکینسون و برخی عوامل دیگر بوده است. همین مسائل باعث شد که کامینز ۴ رقیب دیگر را که از بین ۱۵ کاندیدا انتخاب شده بودند از دور خارج کند.”

کامینز موتور ISX15 خود را بازطراحی کرده تا الزامات جدید فدرال در زمینه گازهای گلخانه ای و میزان مصرف سوخت را پاس کرده و دو مدل X15 معمولی و X15 با کارایی بالا به عنوان محصول این بازطراحی معرفی شده اند. در اثر تلاش های انجام شده از قبیل ابداعاتی در زمینه عملکرد سوپاپ ها، موتور X15 مجموعاً ۳ درصد راندمان بیشتری نسبت به ISX15 دارد. جان باکستر، مکانیک سابق و نویسنده آزاد، از نزدیک نگاهی به مشخصات فنی این موتور انداخته است: “لبه های سوپاچ به شکلی اصلاح شده اند که عمل تراکم به نرمی محدود شده و بازدهی حرارتی بیشتری را برای موتور در سیکل انبساط و قدرت به ارمغان می آورد. این امر به معنی تراکم ۲۰ برابری حجم گاز می باشد، این در حالی است که میزان میانگین تراکم در این دامنه از موتورها بین ۱۵ تا ۱۷ برابر می باشد. این میزان از تراکم باعث می شود که گازها فضای بیشتری برای احتراق داشته باشند قبل از اینکه بخواهند از محفظه احتراق خارج شوند. هرچند کامینز از این ایده در تبلیغات خود با عنوان چرخه اتکینسون یاد نکرده اما درواقع این ایده همان چرخه اتکینسون است.”

مانند بسیاری از رای گیری های دیگر، در این مورد هم نتایج برای اطلاع عموم اعلام شد. نتایج نشان می دهد که رقابت سختی میان ماک، ولوو و کامینز برای کسب رتبه برتر وجود داشته، اما نهایت کامینز توانسته رای های بیشتری را به خود اختصاص داده و در نهایت موفق به کسب رتبه نخست شود. ایده ولوو که در این رقابت جالب توجه بوده استفاده از پیستون های موج دار در کنار سایر تنظیمات بوده برای اینکه به راندمان سوخت بالاتری دست یابند.

در رتبه های بعدی این رده بندی ترمز های هوایی P89 تریلر SAF-Holland به چشم می خورد که میزان وزن و هزینه معمول برای چنین عملکردی را به ابعاد جدیدی کاهش داده اند. این ترمز ها قابلیت سرویس بیشتری دارند. در جایگاه های بعدی یک محصول جدید از ولوو-ماک به چشم می خورد، که با نام I-see و کروز کنترل کنشگرانه به بازار معرفی شده است.

به دلیل اینکه تمام این محصولات بسیار جدید بنظر می رسند، نمی توان در مورد میزان ماندگاری و موفقیت آن ها در بازار قضاوت کنیم. اما به جرات می توان گفت که بلحاظ فنی و عملی کاملاً شاخص بوده و می توانند به راندمان بالاتر کاربری ماشین های سنگین، در عین رعایت قوانین سخت گیرانه کمک کند.

ترجمه: حمیدرضا احراری

درج دیدگاه