حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

ورود مقتدارنه کوماستو به بازار لیفتراک های هیدرواستاتیک

مرداد ۶, ۱۳۹۹ عمومی

معرفی و بررسی لیفتراک های سری FH، محصول جدید شرکت کوماتسو

C:\Users\ahrary\Desktop\دستاوردی تازه از مهندسین ژاپنی در شرکت کوماتسو بخش تولید لیفتراک\FH80_2_04_kai.jpg

بخشی از بازار فروش جهانی در حوزه لیفتراک متعلق به دستگاه هایی است که از سیستم هیدرواستاتیک برای انتقال نیروی موتور به چرخها بهره می برند. پرچم دار این نوع محصول در جهان شرکت لینده آلمان است. برخی از تولید کنندگان دیگر لیفتراک در جهان در سالهای گذشته مبادرت به طراحی و تولید نمونه هایی از لیفتراک با سیستم انتقال قدرت هیدرواستاتیک نمودند. شرکت هایی مانند: کوماتسو ،تویوتا ، کاترپیلار ، یوهانگریش ، اشتیل. این نوع سیستم انتقال قدرت برای سازندگان لیفتراک در تناژ ۴/۱ الی ۸ تن به عنوان محصول اصلی در سبد فروش لحاظ نمی شود و صرفا برای تکمیل سبد تقاضای خرید بازار جهانی و عقب نماندن از رقبایی که کل تولیدشان، لیفتراک با سیستم انتقال قدرت هیدرواستاتیک است تولید و به بازار عرضه می شود. در این مقاله به معرفی محصول جدید شرکت کوماتسو در این زمینه می پردازیم.

کوماتسو سری FH

شرکت کوماتسو با توجه به نیاز مشتریانش به دستگاه هایی با کارایی و قدرت مانور بالا تصمیم به طراحی و تولید لیفتراکی با سیستم انتقال قدرت هیدرواستاتیک در تناژ باربرداری ۵/۳، ۴، ۵/۴ و ۵ تن گرفت.
این تصمیم در سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده آمریکا واقع در شهر شیکاگو عملی شد. سیستم انتقال قدرت کوماتسو سری FH با عنوان HST توانسته با بهره گیری از قدرت هیدرولیک و تکنولوژی های مدرن کنترل جریان و فشار مدارات هیدرولیکی نسبت به سایر لیفتراک ها، به میزان ۳۰% در مصرف سوخت صرفه جویی کند. همچنین با بهره گیری از تکنولوژی CLSS (closed _ center load sensing system) که به عنوان سیستم هیدرولیک ادوات در این لیفتراک استفاده شده میزان مصرف سوخت و تولید گاز co2به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

موتور

موتور این لیفتراک یکی از پیشرفته ترین موتورهای تولیدی شرکت کوماتسو بوده و به عنوان مولد قدرت در لیفتراک سری FH خودنمایی میکند. این موتور دیزلی دارای یک توربوشارژر جهت افزایش توان خروجی موتور و سیستم سوخت رسانی از نوع CRI ( (common rail fuel injectionکامان ریل است که می تواند فشاری معادل ۱۱۰۰ barرا در زمان پاشش فراهم سازد. کنترل الکترونیکی زمان‌بندی پاشش سوخت و دور موتور در زمان هایی که موتور زیر بار ناگهانی می‌رود باعث می شود، دقیق ترین زمان پاشش و مقدار مناسب نرخ سوخت ارسالی را برای عدم واماندگی موتور بوجود آورد. توربوشارژر این موتور از نوع High pressure است و بوست تولیدی آن باعث ایجاد احتراقی کامل هنگام تزریق سوخت می شود.

C:\Users\ahrary\Desktop\دستاوردی تازه از مهندسین ژاپنی در شرکت کوماتسو بخش تولید لیفتراک\FH_16P_CG_e.jpg

سیستم CLSS به همراه پمپ پیستونی با دبی متغیر

این سیستم سالهاست که در برخی از محصولات راهسازی کوماتسو مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم از نوع مرکز بسته و حساس به بار می باشد، به گونه ای که در هنگام لیفت بار هر اندازه که نیاز به ارسال روغن به عملگرها از طریق پمپ هیدرولیک حس شود به همان مقدار پمپ زاویه گرفته و دور موتور توسط کامپیوتر دستگاه نرخ سوخت مورد نیاز را فراهم می سازد و از اتلاف انرژی موتور در زمان لیفت بار به شکل چشم گیری می کاهد. این نوع عملکرد علاوه بر کاهش استهلاک موتور تاثیر بسزایی در میزان مصرف سوخت و آلایندگی های محیطی حاصل از احتراق سوخت دیزل می گذارد.

کنترل و عملیاتی کردن لیفتراک

همانند تمام سیستم های انتقال قدرت هیدرواستاتیکی که برای حرکت نیاز به یک یا دو پدال شتاب دهنده یا حرکت دارند، سری FHنیز دارای پدال گاز، ترمز و خلاص کن است. میتوان از طریق پدال HST مقدار شتابگیری دستگاه را کنترل کرد. در روی سطح شیب‌دار اپراتور می‌تواند با رها کردن پدال HST بدون اینکه ترمز را درگیر کند دستگاه را در شیب حتی با بار، ثابت نگه دارد. همچنین از طریق کلید انتخاب سرعت که در روی داشبورد قرار دارد دو سرعت تند (ثابت) و کند (ثابت) را برای حرکت نرم تر انتخاب کند. این کلید با نماد خرگوش و لاکپشت مشخص گردیده است. به دلیل کنترل سرعت یکنواخت اپراتور میتواند در مسیرهای محدود به راحتی از کنار موانع عبور کند بی آنکه بخواهد کاهش یا افزایش سرعتی داشته باشد.

C:\Users\ahrary\Desktop\دستاوردی تازه از مهندسین ژاپنی در شرکت کوماتسو بخش تولید لیفتراک\FH50_08_kai.jpg

کنترل الکترونیکی سیستم HST

موتور سری FH توسط کوپلینگ به درایور هیدرولیکی متصل است که باعث می شود اتلاف انتقال نیرو از موتور به سیستم HST در کل دامنه قدرت موتور به حداقل برسد. این بدین معنی است که تلفات نیرو در حین انتقال قدرت از بین رفته و میزان مصرف سوخت به طور محسوسی کاهش می‌یابد. کنترل میزان دور و سوخت توسط ECM موتور صورت می گیرد و داده‌ها که از طریق سنسورها و عملگرهای نصب شده روی سیستم هیدرولیک به آن ارسال می شود مدیریت الکترونیکی موتور را امکان‌پذیر می‌کند.

C:\Users\ahrary\Desktop\دستاوردی تازه از مهندسین ژاپنی در شرکت کوماتسو بخش تولید لیفتراک\FH_monitor_full.jpg

ترمز های دیسکی مرطوب

در دیفرانسیل سری FH بجای استفاده از ترمز های خشک از نوع درام ( کاسه کفشک ) سازنده با بکارگیری ترمزهای دیسکی تر، توانسته رضایت مشتریان را هم به جهت کاهش هزینه و زمان‌های دوره ای سرویس و نگهداری و هم از نظر افزایش طول عمر سیستم به نسبت سایر سیستم های ترمز جلب کند. در هر چرخ تعدادی دیسک فولادی و صفحات آهنی با روکش گرافیت که دائماً در روغن مخصوص غوطه ور هستند توسط نیروی هیدرولیکی پمپ ترمز و پیستون ترمز وظیفه متوقف کردن لیفتراک را برعهده دارند. دور بودن سیستم ترمز از خاک، آب و آلودگی های محیط توانسته طول عمر آن را افزایش دهد.

C:\Users\ahrary\Desktop\دستاوردی تازه از مهندسین ژاپنی در شرکت کوماتسو بخش تولید لیفتراک\FH80_b03_kai.jpg

سیستم کنترل ناوگان الکترونیکی از راه دور کوماتسو KOMTRAX

این سیستم مختص شرکت کوماتسو بوده که از طریق GPSو ماهواره با مرکز نظارت شرکت با دستگاه در هر نقطه از جهان از طریق یک درگاه امن ارتباط برقرار می کند. این سیستم در یک وبگاه امن کلیه اطلاعات حیاطی FHرا به مرکز نظارت ناوگان کوماتسو مخابره کرده و از این طریق تمامی اطلاعات را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز دارنده دستگاه را از راه دور، از نقص یا خطر احتمالی آگاه می‌نماید. از جمله مزایای این سیستم کاهش زمان توقف های ناشی از خرابی‌های اضطراری، پایین نگه داشتن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و همچنین اطلاع از موقعیت مکانی دستگاه و تعداد دستگاه‌های مشغول کار در سراسر جهان توسط شرکت مادر در آمریکا و ژاپن می باشد. این کار از طریق گوشی همراه و درگاه وب امکانپذیر است.

C:\Users\ahrary\Desktop\دستاوردی تازه از مهندسین ژاپنی در شرکت کوماتسو بخش تولید لیفتراک\komatsu.jpg

مشخصات فنی

مدل FH40_2
نوع تولید توان موتور احتراقی دیزلی
وضعیت راننده نشسته
وزنبارگیری ۴۰۰۰kg
فاصله مرکز بار ۶۰۰mm
فاصله مرکز بار از اکسل جلو تا نوک شاخک ۶۰۰mm
فاصله دوچرخ ۲۱۵۰mm

میزان عملکرد

مدل FH40_2
سرعت لیفتراک با بار/ بدونه بار ۲۲.۵ / ۲۳.۵ کیلومتر بر ساعت
سرعت لیفت کردن با بار / بدونه بار ۹۵.۵ / ۵۰۵ میلی متر بر ثانیه
سرعت تخلیه با بار / بدونه بار ۵۰۰ میلی متر بر ثانیه
ماکزیمم نیروی قابل کشش(بکسل) KN34
قابلیت عبور از شیب ۳۳%
ترمز کار پدالی / هیدرولیکی
ترمز پارک دستی/ مکانیکی
نوع فرمان چرخها FHPS

موتور

مدل FH40_2
سازنده/ مدل Komatsu / SAA4D95LE_5
توان خروجی ۶۶.۴ Hp
بیشترین گشتاور ۲۸۷ N.m @ 1400 rpm
تعداد سیلندر/ حجم cm33/260
ظرفیت مخزن سوخت L105

سایر مشخصات فنی

مدل FH40_2
فشار هیدرولیکی ادوات ۲۰۶ bar / 20.6 Mpa
ظرفیت تانک هیدرولیک L 76
سیستم انتقال قدرت هیدرواستاتیک

 

گردآوری و ترجمه: حمیدرضا احراری

درج دیدگاه