حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

هوش مصنوعی ، ابزاری در خدمت افزایش ایمنی و بهره‌وری

مرداد ۶, ۱۳۹۹ عمومی

بکارگیری هوش مصنوعی توسط یک پیمانکار برای تهیه ساز و کار پیش بینی حوادث کارگران

 

با بکارگیری تکنولوژی های نوین، می توان تصاویر کارگاه های ساخت و ساز را رمزگشایی کرد و میزان احتمال بروز خطر در آنها را برآورد نمود. یک شرکت تحقیقاتی، اخیراً با انتشار مقاله ای، به چگونگی استفاده یک پیمانکار ساختمانی فعال در شهر بوستون از داده های بصری نظیر تصاویر کارگاه های ساخت و ساز، با هدف پیش بینی حوادث حین کار آن محل، پرداخته است.

شرکت Suffolk، یک پیمانکار ساختمانی با درآمد سالیانه ۳ میلیارد دلار می باشد که سعی دارد با جمع آوری انبوهی از اطلاعات پروژه های در دست احداث و تجزیه و تحلیل نمودن آنلاین آن داده ها، بتواند نقشه راه دقیقی از تمام جنبه ها من جمله، زمان بندی، امور مالی، ایمنی و … ترسیم نماید تا بتواند آنها را به بهترین نحو ممکن به پیش ببرد. به طور دقیقتر، Suffolk در حال ساخت الگوریتم های پیش بینی می باشد که قادر است خطرات مختلف حین یک عملیات ساخت و ساز را مدیریت کند. این شرکت با استفاده از ۷۰۰۰۰۰ تصویری که در طی ۱۰ سال اخیر، از ۳۶۰ پروژه مختلف خود تهیه کرده و آنها را در یک رایانش ابری بارگذاری کرده، توانسته یک سامانه پیش بینی سلامت کارگران را راه اندازی کند. این سامانه توسط یک الگوریتم تشخیصی، تعیین می کند که استفاده از تجهیزات ایمنی فردی (من جمله عینک، جلیقه ایمنی، کلاه محافظ و دستکش کار) توسط کارگران، به چه نحو بوده است؛ سپس قادر است با یافتن ارتباطی بین آنها و حوادث رخ داده در آن بازه زمانی، به یک جمع بندی برسد و یک دستورالعمل آموزشی و مدیریتی برای آینده، ارائه دهد.

C:\Users\ahrari\Desktop\تصاویر\remote-control-Sweden-_-USA.jpg

سافولک همچنین در حال ویرایش الگوریتمی است که قادر باشد اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف اطلاعاتی، من جمله داده های مربوط به زمان بندی پروژه های ۱۰ سال اخیر شرکت را پردازش کرده و در خصوص میزان تاخیر پروژه های در دست اقدام شرکت، به مالکان یا پیمانکاران دیگر، اطلاع رسانی کند. این شرکت همچنین در صدد یافتن راهی است تا بتواند از اطلاعات ورودی به اینترنت اشیاء، در راستای افزایش راندمان استفاده کند. به عنوان مثال اگر بتوان با رهگیری کامیون‌های میکسر سیمان از مبدأ تا کارگاه ساختمانی، زمان رسیدن آنها را پیش بینی کرد، می توان از اتلاف وقت کارگرانی که مسئول تزریق بتن به ابنیه در حال ساخت هستند، تا حد زیادی جلوگیری نمود. این قبیل برنامه ریزی ها در صنعت ساختمان سازی، کمتر مورد استقبال قرار می گیرد. به طور کلی در این حوزه، مدیران شرکتها به استفاده از روش هایی که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته و جواب داده اند، تمایل بیشتری نشان می دهند تا روش های نوین ناشناخته ای که نسبت به کارایی آنها، شک و تردید وجود دارد.

با این‌حال، کمبود ساعات کار مفید و نیاز به ارتقاء بهره وری، برخی بنگاه های اقتصادی را بالاجبار به سمت سرمایه گذاری برای تولید داده های علمی سوق داده است. طرفداران این روش معتقدند که بکارگیری آن قادر است در بازار ۱۳ تریلیون دلاری ساخت و ساز، تاثیر بسزایی بر جای بگذارد. هم اکنون نیز چندین شرکت عمرانی در صدد وارد کردن هوش مصنوعی به کسب و کار خود هستند و تمام این رویدادها، حاکی از آینده روشنی برای فعالان این حوزه می باشد.

 

درج دیدگاه