حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

غول ۸۰ متری، فرمانروای زمین های ناهموار – معرفی و بررسی  آخرین محصول شرکت تادانو در زمینه جرثقیل های متحرک

مرداد ۶, ۱۳۹۹ عمومی

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\عکس صفحه اول\GR1600XL_001_highres.jpg

تادانو از برندهای خوش نام حاضر در ایران بوده که همواره از طرف علاقمندان به این صنعت پیگیری شده است. تادانو در سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را در زمینه تجهیزات حمل و جابجایی بار آغاز نموده و بمرور طی قریب به هفتاد سال توانسته جایگاه مهمی در عرصه جرثقیل دست یافته است. جدیدترین جرثقیل سنگین این شرکت که با مدل GR-1600XL-3 در سال ۲۰۱۸ به بازار معرفی شد است، با حداکثر بار قابل جابجایی ۱۴۵ تن رکورد حداکثر وزن قابل بلند کردن توسط جرثقیل های Rough Terrain را جابجا کرده است. Rough Terrain به گروهی از جرثقیل های اطلاق می شود که قادر باشند در زمین های ناهموار به خوبی حرکت کنند. قالباً همگی چرخهای این جرثقیل ها قابلیت حرکت و فرمانپذیری دارد و به جهت کوچک کردن ابعاد و وزن جرثقیل، یک کابین مشترک به منظور حرکت و اپراتوری آن تعبیه شده است.

اجزای کارساز:

سنگین ترین محصول متحرک عمرانی تادانو مجهز به یک جک بوم شش تکه و یک جک تلسکوپیک دارای سیستم پینینگ است که در بازه ۱۳ الی ۶۱ متر می تواند باز یا بسته شود. بوم با پروفیل قوطی و ۷ قرقره در قسمت انتهایی بوم با قطر ۴۰ سانتی متر طراحی شده است. دو محافظ طناب سیمی که قابلیت جابجایی نیز دارند برای محافظت از سیم به همراه بست انتهایی کابل بر روی هر طرف انتهای بوم قرار گرفته اند. مقاطع بوم تلسکوپی هم در جهت عمودی و هم در جهت افقی به صفحات ضد سایش مجهز شده اند. سرعت باز شدن بوم ۴ متر در هر ۴۳۰ ثانیه اعلام شده است.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\tadano-gr1600xl-3,5849891-4.jpg

یک سیلندر هیدرولیکی دو طرفه مجهز به شیر بارنگهدار وظیفه کنترل زاویه بوم (بین ۱.۵ تا ۸۱.۵ درجه) را بر عهده دارد. کنترل این عملکرد هم بوسیله دست و هم بوسیله پا امکان پذیر است. امکانات دیگری همچون گیج زاویه بوم، کاهش سرعت خودکار و ضربه گیر انتهای کورس جک از دیگر امکاناتی است که در این سیستم طراحی شده است تا مجموعاً تغییر زاویه بوم از ۲۰ به ۶۰ درجه تنها در ۲۸ ثانیه انجام گردد.

یک جیب دو مرحله ای با آفست های ۰، ۲۰ و ۴۰ درجه مجهز به یک قرقره (با قطر ۴.۴ متر) در انتهای هر دو تکه جیب قرار گرفته است. این جیب در کنار مقطع پایه بوم نگهداری می شود. طول جیب ۱۰.۳ متر یا ۱۸ متر می باشد. مکانیزم خودکار نصب جیب در محل که سمت راست شاسی بالا کنترل می شود به تسهیل نصب این تجهیز در مواقع مورد نیاز کمک می کند.

برای مجموعه گردان در این جرثقیل از یک هیدروموتور محور مستقیم پیستونی در کنار یک گیربکس خورشیدی کاهنده استفاده شده است. این مجموعه در کنار یک بلبرینگ عظیم قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه با سرعت ۱.۳ دور بر دقیقه را برای GR1600 XL فراهم نموده است. ترمز گردان در این دستگاه با تحریک دستی آزاد و درگیر می شود. قفل چرخش ۳۶۰ درجه در این دستگاه از داخل کابین درگیر می شود.

بالابر اصلی در این جرثقیل بوسیله یک قرقره با شعاع تقریبا ۴۰ سانتی متری که توسط هیدروموتور و گیربکس کاهنده به چرخش در می آید عمل می کند. این مکانیزم مجهز به قفل خودکار و شیر هیدرولیکی کانتربالانس می باشد. قرقره اصلی در این جرثقیل ظرفیت ۷ لایه کابل را دارا است. بالابر اضافی نیز با مشخصاتی مشابه بالابر اصلی در سنگین ترین جرثقیل تادانو تعبیه شده است. کابل اصلی در این جرثقیل از نوع غیر چرخشی با قطر ۱۹ میلیمتر از کلاش ۳۵*۷ است که استحکام آن تا ۳۶ تن برآورد شده است. هوک از نوع ۷ شیاره دارای قفل و لش ایمنی می باشد.

تجهیزات هیدرولیک در GR1600 XL شامل دو پمپ پیستونی دبی متغیر برای تغذیه عملکردهای اصلی جرثقیل، یک پمپ دنده ای دبی ثابت برای سیستم فرمان، گردان و سایر تجهیزات انتخابی، شیر کنترل اصلی مجهز به رلیف ولو مجتمع و تحریک پذیر از طریق فشار سروو، مخزن هیدرولیک با ظرفیت ۷۶۳ لیتر می باشد. درگیر کردن یا آزاد کردن پمپ نیز بوسیله یک سوئیچ از داخل کابین انجام می شود. ۱۰ عدد فیلتر برگشت فول فلو و مجهز به سیستم بایپس در محل مناسبی برای تعویض تعبیه شده است.

کابین

اساساً در جرثقیل های عمرانی بدلیل محدودیت فضا معمولاً از یک کابین هم برای رانندگی تراکتور و هم برای کاربری جرثقیل استفاده می شود. در سمت چپ یک کابین تک نفره با قابلیت تیلت و شیشه های بازشونده از کنار است. سایر امکانات مانند فرمان تلسکوپی، جایگاه قابل تنظیم اهرم های گردن، بالابر بوم و جمع کن قرقره اصلی و کمکی در داخل کابین به شکل مناسب و ارگونومیک جانمایی شده اند. محل قرارگیری اهرم را قابلیت جمع شدن به شکل لولایی برای سوار شدن راحت تر در کابین را دارند. قابلیت کنترل پدالی برای بالابر بوم، جک تلسکوپی بوم، دور موتور و ترمز در داخل کابین وجود دارد. کابین همچنین مجهز به سیستم تهویه مطبوع و بخاری نیز می باشد.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\26305611_1765435510432392_895684853708619776_n.jpg

GR1600 XL مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی ممان بار (AML-C) است که عملکردهایی به شرح زیر را بصورت دائم تحت پایش دارد:

  • عملکرد قفل اهرم کنترل بوم
  • نشانگر موقعیت بوم
  • نشانگر وضعیت جک های پایه
  • زاویه بوم/ طول بوم/ زاویه آفست جیب/ زاویه بار/ اندازه های نامی بار قابل حمل/ اندازه های واقعی بار بر اساس مقادیر اندازه گیری شده
  • نسبت ممان واقعی بار به ممان نامی بار حداکثر
  • سیستم کاهش خودکار سرعت و توقف آهسته بوم در پایان کوری سیلندر در حالت بالابری و گردان
  • سوئیچ تعیین وضعیت حالت کاری
  • شعاع بار/ زاویه بوم/ ارتفاع تیپ/ زاویه گردان
  • چراغ هشدار خارجی
  • میزان مصرف سوخت
  • وضعیت انتخاب بالابر اصلی و اضافی
  • نشانگر میزان چرخش برای درام اصلی و کمکی (بصورت هشدار سوتی و تصویری)

مانیتور AML-C وضعیت جک های تعادل و میزان بازشدگی آنها را رصد کرده و بطور خودکار جداول بار را تنظیم می‌کند. کنسول سمت راست راننده شامل دسته دنده و تراز می‌باشد.

کشنده:

قسمت کشنده در GR1600 XL مجموعه ای از برندهای روز و باکیفیت سازنده قطعات مکانیکی است. این کشنده از نوع موتور-عقب است و فرمان آن در قسمت چپ شاسی قرار گرفته است. آرایش انتقال قدرت به محورها در این کشنده با استفاده از یک سوئیچ دوحالته کنترل می شود. برای این آرایش دو حالت ۲*۶ با انتقال قدرت تنها به محور اول و ۴*۶ با انتقال قدرت به محور اول و سوم در نظر گرفته شده است. گیربکس این کشندهاز نوع فول پاورشیفت اتوماتیک با کنترل الکترونیکی است که ۵ سرعت در جهت جلو و ۲ سرعت در جهت عقب در اختیار راننده قرار می دهد. حداکثر سرعت GR1600 XL در جهت جلو به ۱۵ و در جهت عقب به ۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اکسل اول در این کشنده از نوع کاملاً شناور بوده که هم فرمان پذیر و هم محرک می‌باشد. محور دوم فقط فرمان پذیر بوده اما محور سوم علاوه بر حالت فرمان پذیری قابلیت انتقال قدرت را نیز دارد.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\66a93895f084dd14c312285a5.jpg

فرمان کشنده GR1600 XL از نوع هیدرولیکی با چهار حالت کاربری است:

  • دو چرخ جلو
  • ۴ چرخ عقب
  • ۶ چرخ به طور هماهنگ
  • ۶ چرخ به طور خرچنگی

برای این جرثقیل سنگین سیستم فرمان اضطراری نیز در نظر گرفته شده است.

سیستم تعلیق محور جلو در GR1600 XL از نوع صلب و محورهای دوم و سوم دارای سیستم تعلیق هیدرو-پنوماتیک و اهرم های تنظیم کننده ارتعاش می‌باشد. ترمزهای سرویس نیز از نوع تر با تحریک هوایی هستند که بر روی ۶ چرخ اعمال می شود. ترمز پارک با نیروی فنر درگیر شده و به وسیله نیروی هوای فشرده آزاد می‌شود. ترمز پارک در محورهای اول و سوم اعمال می‌گردد. علاوه بر این، ترمز موتور نیز در جرثقیل عظیم تادانو تعبیه شده است.

عملگرهای بازکننده پایه های تعادل و جک های بالابر دستگاه مجهز به شیرهای بارنگهدار مجتمع شده اند. هر سیلندر باز کننده و جک مروبطه بطور مجزا از داخل کابین کنترل می شود. هر پایه تعادل از خط مرکزی تا ۸.۲ متر به سمت بیرون باز می شود.

موتور

در قلب GR1600 XL یک موتور دیزل میتسوبیشی ۶M60 با شش سیلندر خطی میتپد. این موتور مجهز به سیستم هوارسانی مصنوعی (توربوشارژر) و افترکولر است. این موتور ۷.۵ لیتری در ۲۶۰۰ دور بر دقیقه حداکثر توان ۲۶۷ اسب بخار و گشتاور ۷۸۵ نیوتن-متر را فراهم می‌آورد. از نظر استاندارد آلایندگی این موتور در سطح TIER 3 و TIER 3B قرار دارد.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\ENG-6M60-016988-H13y-03.jpg

مدل GR 1600 XL-3
موتور MITSUBISHI 6M60
تعداد قطعات بوم ۶
حداکثر طول بوم ۶۱ متر
حداکثر بار ۱۴۵ تن
تعداد محور ۳ محور (دو محور محرک و ۳ محور فرمان پذیر)
نوع لاستیک ۲۶.۵ R25
حداقل شعاع فرمان ۹.۹ متر در حالت فرمان ۶ چرخ

۱۴.۹ متر در حالت فرمان ۲ چرخ

سیستم کنترل ممان بار AML-C
ظرفیت روغن هیدرولیک ۷۶۳ لیتر
ظرفیت روغن موتور ۱۵ لیتر
ظرفیت مایع خنک کننده موتور ۱۳ لیتر
ظرفیت مخزن سوخت ۳۰۰ لیتر

 

درج دیدگاه