حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

سفرهای پرحاشیه – مرور نمونه هایی از جابجایی ماشین آلات معدنی با استفاده از خودروهای تجاری

مرداد ۴, ۱۳۹۹ عمومی

اولین بار در تاریخ جابجایی ماشین آلات فوق سنگین معدنی یک دستگاه دامپتراک ۷۹۷ کاترپیلار بصورت کامل و یک باره در مک کی کانادا، توسط مهندسان و تکنسین های شرکت Mammoet از یک سایت به سایت دیگر منتقل شد. دامپتراک ۷۹۷ که در شماره های پیشین ماهنامه ماشین سنگین به معرفی و بررسی مشخصات فنی آن پرداخته ایم یکی از سنگین ترین محصولات شرکت کاترپیلار در حوزه دامپ تراک های فوق سنگین معدنی است که وزن کاری ۶۸۷ تن و قابلیت حمل بار تا ۳۰۶ تن را دارا است. برای جابجایی تجهیزاتی در این ابعاد معمولاً آنها را به قطعات کوچک تر تشکیل دهنده شان دمونتاژ کرده و در دفعات متعدد حمل بار صورت می گرفته است. حمل یکباره چنین ماشین آلاتی بواسطه کاهش زمان خواب دستگاه اهمیت بویژه ای برای پیمانکاران معدنی دارد.

 

شرکت ماموئت بزرگترین ارائه دهنده خدمات حمل بارهای فوق سنگین شامل سرویس های مهندسی و تخصصی است. مجموعه ابداعات و دستاوردهای مهندسی این شرکت باعث کاهش زمان خواب و هزینه های مربوطه برای مشتریان حوزه معدن گردیده است.

در یک نمونه دگر به عنوان مثال شاول کابلی برقی کاترپیلار CAT 7495 به وزن حدودی ۱۴۵۰ تن برای جابجایی تنها باید دمونتاژ می شد. این دستگاه با باکتی به حجم ۵۰ متر مکعب بایست مسافتی معادل ۴۰۰ کیلومتر بین دو سایت معدنی جابجا می شد. برای چنین کوهی از آهن اما دیگر راهی به جز دمونتاژ کردن و تبدیل به اجزاء کوچک تر برای جابجایی وجود نداشت. دمونتاژ کردن و جابجایی این هیولا بالغ بر ۱۰ هزار نفر-ساعت و ۵۶ کامیون را به خود اختصاص داد. هر یک از این کامیون ها بارهایی از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم را جابجا کرده اند.

این عملیات عظیم مجموعه ای از تلاش های گروهی را به عنوان پشتوانه ای محکم به همراه داشته است. انجام عملیات فنی و پروسه نگهداری و سرویس تجهیزات در حین انجام کار جابجایی یکی از چالش های چنین جابه جایی هایی محسوب می شود. به گفته فورمن عملیات سرویس و نگهداری این پروژه بخصوص: “این تیپ از پروژه ها نمونه بسیار خوبی از همکاری تمامی متخصصین امور مختلف در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک می باشد.”

گردآوری – حمیدرضا احراری

درج دیدگاه