حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

رکوردشکنی در بازار بیل های هیدرولیکی

مرداد ۵, ۱۳۹۹ عمومی
رکوردشکنی در بازار بیل های هیدرولیکی

بازار جهانی بیل های هیدرولیکی در تمامی کلاس ها، برای اولین بار به بیش از ۵۰۰ هزار واحد رسید که ارزش خرده فروشی آن‌ها ۵۰.۲ میلیارد دلار برآرود شده است. اگرچه باید گفت که حدوداً ۲۱۰ هزار واحد از این ماشین آلات بنا به تعریف مرکز آمار Off-Highway Research بیل هایی با وزن زیر ۶ تن مشهور به مینی بیل بوده اند. بنا بر این امار تعداد بیل های زنجیری و لاستیکی بزرگ تر برابر با ۲۹۹ هزار واحد با ارزش حدودی ۴۰.۸ میلیارد دلار بوده است.

مرز میان مینی بیل و بیل های بزرگ همیشه تا حدی مشخص بوده است. کارشناسان مختلف تعاریف متفاوتی از این مرز داشته اند و نمی توان یک تعریف واحد صحیح ارائه داد. بر همین اساس باید توجه داشت که در تعاریف مختلف عدد ۵ تا ۸ تن به عنوان مرز مینی بیل ها لحاظ شده است.

از این اختلاف که بگذریم، وضعیت بازار در هیچ زمانی به این رونق نبوده است. رکورد پیشین آمار فروش بیل های زنجیری و لاستیکی بزرگ ۳۲۴ هزار واحد در سال ۲۰۱۱ بوده است. مرکز امار Off-Highway Research پیش بینی می کند که این رکورد در سال جاری با حجم ۳۴۸ هزار واحد فروش شکسته شود که ارزش تقریبی معادل ۴۷ میلیارد دلار خواهد داشت.

نیروهای موجود در بازار

تقاضای موجود در بازار چین یکی از مهم ترین محرک های وضعیت پیش رو محسوب می شود. مضاف بر این آمریکای شمالی و هند در بالا ترین سطح تقاضا قرار دارند اروپا نیز به بیشترین میزان تقاضا در ده سال گذشته رسیده است.

بازارهای ضعیف عبارتند از ژاپن، که از سال ۲۰۱۰ به بعد دچار روند نزولی بوده است، بازارهای نوظهور آمریکای لاتین و خاور میانه که به سرمایه گذاری بیشتر برای ظهور زمینه های استفاده از ماشین آلات نیاز دارد.

در بین بیل های زنجیری و لاستیکی، این بیل های زنجیری بوده اند که با فاصله زیاد گوی سبقت را در محبوبیت ربوده اند. در سال گذشته ۹۵ درصد حجم فروش بیل های کلاس بالای ۶ تن را به خود اختصاص دادند. نیازی به تذکر نیست که بیل های لاستیکی بیشتر به عنوان یک نیش مارکت (بازار محدود) در مقیاس جهانی محسوب می شوند. اگرچه در برخی بازارها مانند فرانسه، آلمان و کره جنوبی بازار بزرگ تری برای این دسته از ماشین الات وجود دارد.

بازارهای نوظهور

در داخل بازار بیل های چرخ زنجیری، کلاس های محبوب تری قابل شناسایی است. در بازارهای نوظهور کلاس ۲۰ تن محبوب ترین کلاس بیل های چرخ زنجیری بوده اند. بیل هایی در این کلاس، تعادل قابل قبولی بین اندازه، قدرت خرید و قابلیت مانور را در اختیار مشتریان قرار می دهند. این ماشین آلات همچنین می توانند در طیف گسترده ای از کاربردها به کار گرفته شوند، از معادن کوچک گرفته تا ساخت و ساز.

اگرچه در بازارها توسعه یافته نظیر ژاپن، اروپا، آمریکای شمالی و چین این بیل های کلاس یسن ۶ تا ۱۲ تن (که به کلاس وزنی متوسط مشهور هستند) محبوب تر می باشند.

این امر بواسطه حرکت کشورهای توسعه یافته از ساخت و ساز جدید به سمت تعمیر و نگهداری زیرساخت های موجود زقم خورده است. بیش از ماشین الات عظیم جابجا کننده خاک، این کشورها به ماشین آلات با قابلیت مانور بالا برای نگهداری بزرگراه ها و ساختمان های موجود نیاز دارند که بتوانند در محیط های شهری بدون محدودیت های عمده ترافیکی و محیط زیستی فعالیت کنند.

ترجمه: حمیدرضا احراری

درج دیدگاه