حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

رشد قابل توجه – فروش ماشین آلات سبک در آستانه ثبت رکورد در سال فعلی یا آینده قرار گرفته است،

مرداد ۵, ۱۳۹۹ عمومی

پیش بینی می شود این رشد فروش برای ۴ سال ادامه پیدا کند.

بازار جهانی ماشین آلات سبک بسیار متنوع و شامل انواع مختلف تجهیزات می باشد. در خصوص ماشین آلات سبک برندهای معروف مانند لودرهای سبک، اسکیدلودرها و مینی بیل ها، آمارهایی از طرف نهاد Off-Highway Research ارائه شده است که گویای آمار خیره کننده ۲۷۵ هزار دستگاه فروش در سال گذشته به ارزش ۱۲.۸ میلیارد دلار می باشد.

محبوبیت رو به افزایش این ماشین آلات، باعث شده پیش بینی عدد ۲۹۳ هزار دستگاه فروش برای سال جاری رقم بخورد، که نزدیک به رکورد ثبت شده در سال های پیش از بحران مالی جهانی است. پیش بینی می شود این رشد در سال های پیش رو ادامه پیدا کرده و به عدد ۳۳۵ هزار دستگاه تا سال ۲۰۲۲ برسد. این پیش بینی معادل ارزش ۱۶.۳ میلیارد دلار (به قیمت فعلی) خواهد بود.

سگمنت مینی بیل ها، با تیراژ فروش ۲۰۹ هزار دستگاه معادل ۹.۴ میلیارد دلار در سال گذشته با اختلاف پرفروش ترین محصول در این رده می باشد. این نوع دستگاه در طی سالیان اخیر همواره جایگاه ویژه ای در سبد محصولات سبک داشته و پیش بینی می شود بازار آن تا چند سال آینده به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال برسد.

یکی از محرک های این تغییرات در بازار، رونق بخش ماشین آلات اجاره ای در سطح جهان می باشد. بازار اعتماد چشم گیری در این حوزه نسبت به مینی بیل ها داشته است. به عنوان یک مشاهده، دیده شده که اجاره دهندگان تمایل بیشتری به نوسازی ناوگانشان دارند تا خود پیمانکاران.

محرک دیگر بازار در این حوزه، محبوبیت مینی بیل ها در پروژه ها و بازارهای نوظهور بوده است. دستمزدهای بالا نیز از دیگر عوامل انگیزشی برای استفاده بیشتر از مینی بیل ها بوده است. بازار چین یکی از بازارهای موفق مینی بیل ها از ۱۵ سال گذشته تا کنون بوده که در سال ۲۰۱۷ به عدد ۳۶۶۴۰ دستگاه رسیده است. پس از آن بازار هند قرار گرفته است که برای اولین بار در سال گذشته با افزایش حجمی معادل ۱۰۰۰ دستگاه مواجه شده، بازاری که در سال ۲۰۱۰ اصلا وجود نداشته است.

برخلاف مینی بیل ها، بازار اسکیدلودرها هم اکنون تنها نیمی از آنچه که در سال ۲۰۰۰ بوده است. بیش ترین میزان فروش این نوع ماشین آلات به سال ۲۰۰۵ بر میگیردد که ۱۰۰ هزار تیراژ فروش بوده است. تقریباً ۸۰ درصد تقاضای جهانی برای اسکیدلودرها در ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته در آمریکای شمالی قرار گرفته، اما این تقاضا با ظهور لودرهای سبک زنجیری تحت تاثیر قرار گرفت. بنابر آمار Off-Highway Research مجموع تقاضا برای اسکیدلودرها و لودرهای سبک زنجیری به آرامی در حال افزایش است.

بطور مشابه، تقاضا برای لودرهای چرخ لاستیکی سبک (با قدرت کمتر از ۸۰ اسب بخار) بطور نامتقارنی از لحاظ جغرافیایی توزیع شده است. ۹۵ درصد تقاضای جهانی برای این ماشین آلات در اروپا، آمریکای شمالی و ژاپن واقع شده است. در این میان، بازار آلمان بیشترین تقاضا را (حدوداً ۷۸۵۰ دستگاه معادل ۳۳ درصد کل تقاضا در سال گذشته) در خود جا داده است.

رفتار غیر قابل پیش بینی تر بازار اسکیدلودرها و لودرهای سبک نشان می دهد که رشد بازار آنها به قوت مینی بیل ها قابل اثبات نیست. اگرچه بطور عمومی می توان گفت این بازارها نیز روند رو به رشد دارند. پیش بینی می شود این رشد به ۲۷۶۰۰ دستگاه لودر چرخ لاستیکی کوچک و ۸۹۷۰۰ اسکیدلودر در سال ۲۰۲۲ برسد.

ترجمه : حمیدرضا احراری

درج دیدگاه