حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

حوادث کار – یک بازدید حادثه ساز

مرداد ۵, ۱۳۹۹ عمومی

در حادثه سقوط بولدوزر ۲۰ تنی جک روغنی نتوانست با تحمل بار به داد مکانیک ۷۰ ساله برسد. او یک طرف بولدوزر را بکمک جک روغنی بلند کرده بود تا تنظیم کننده کشش زنجیر را تعویض کند. جک روغنی بوسیله نیروی باد فعال و غیرفعال می شد و قابلیت بالا بردن ۳۰ تن را داشت و بر روی ورق فلزی به ابعاد تقریبی ۵۰ تا ۶۵ سانتیمتر مربع مستقر می شد. قسمت فوقانی راد جک که شاسی زیرین دستگاه بر روی آن تکیه می کند حدودا ۱۶ سانتی متر مربع مساحت داشت. بر روی جک یک برچسب ایمنی وجود داشت که هشدار می داد کار در اطراف دستگاهی که فقط به جک تکیه دارد انجام نشود. اما این برچسب آسیب دیده و غیر قابل خواندن بود.

قربانی برای شروع کار، بولدوزر را بلند کرده و یک پایه چوبی در زیر دستگاه قرار داده و جک را از محل جابه جا نمود. پس از نصب تنظیم کننده کشش در محل، یک کنده چوبی دیگر در زیر دستگاه قرار داده، بوسیله جک دستگاه را بکمک جک روغنی به سطح بالاتر از کنده قبلی برده و آن را از زیر دستگاه برداشت، سپس دستگاه را بر روی جک به آهستگی پایین آورده اما ناگهان متوجه شد شاسی دستگاه با زیربندی در یک راستا نیستند و نیاز به تنظیم وجود دارد. به همین دلیل مکانیک بر روی یک سینی بازدید دراز کشیده و برای چک کردن وضعیت به زیر دستگاه می رود. دقیقاً در همین زمان جک در رفته و دستگاه به روی اندام های تحتانی مکانیک سقوط می کند.

همکاران این مکانیک گزارش داده اند که ناگهان با یک صدای شدید و سپس فریاد های درخواست کمک او در جریان حادثه قرار گرفته اند. آنها بلافاصله به سمت محل حادثه دویده اند و با صحننه دلخراش مواجه شده اند. همکاران فوراً با اورژانس تماس گرفته و با استفاده از جک روغنی دستگاه را بلند کرده و او را از زیر دستگاه بیرون کشیده اند. قربانی به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما سه روز بعد بدلیل شدت جراحات وارده از دنیا رفت.

چگونه می شد از بروز این حادثه جلوگیری نمود؟

  • هرگز در اطراف هیچ دستگاه یا تجهیزی که فقط بوسیله جک مهار شدهاست تردد و کار نکنید. تنها کارکرد جک این است که اجسام را از طمین بلند کند، نگه داشتن اجسام فقط باید بوسیله پایه، خرک، کنده و … در موقعیت بالاتر از سطح زمین نگه داشته شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که علائم و برچسب های ایمنی موجود بر روی تجهیزات و جک ها کاملاً سالم و قابل خواندن هستند.
  • همه کارکنان بایست برای استفاده صحیح از جک ها و دستورالعمل های صحیح قرار دادن و برداشتن کنده های چوبی و خرک ها در زیر دستگاه آموزش ببینند.
  • همواره برای اطلاع از موقعیت صحیح قرار دادن جک در زیر شاسی دستگاه به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید. این امر برای حفظ تعادل دستگاه در هنگام بالا بردن بسیار حیاتی است.
  • در این حادثه یک نفر به تنهایی مسئول پایین آوردن دستگاه بوده است. بررسی کارشناسان نشان می دهد که اگر دو نفر برای انجام این کار در نظر گرفته می شدند، احتمال بروز این سانحه بسیار کاهش می یافت.

ترجمه: حمیدرضا احراری

درج دیدگاه