حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

جان سخت، وارث قدرت و اعتبار نسل دماغ‌دارها – معرفی و بررسی مشخصات کشنده VNX ولوو

مرداد ۵, ۱۳۹۹ عمومی

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\08A9878_Org_v1.jpg

سری V کامیون های ولوو که در ظاهر همچنان اصالت طراحی کامیون های دماغدار (BONNETED) را حفظ کرده است شامل ۵ مدل کلی با دامنه کاربری بسیار وسیع از جابجایی های طولانی بزرگراهی تا عملیات حمل در کارگاه های خارج جاده ای می باشد. مدل های VAH، VHD، VNL، VNM و VNX زیرمجموعه های سری V می‌باشند. مدل جدید کامیون های دماغدار VNX ولوو برای عملیات حمل بارهای بسیار سنگین در شرایط سخت طراحی شده اند. با قدرت موتوری در حد ۶۰۵ اسب بخار این ماشین در هیچ یک از امور محوله دچار مشکل نخواهد شد. از بیرون، سری VNX طراحی ظاهری به صورت آمیزه ای از زیبایی، طراحی مدرن و در عین حال نشاندهنده قدرت را در اختیار گرفته است. این ماشین که در ولوو آمریکای شمالی طراحی شده است. در طراحی داخلی نیز راحتی در کنار فضای کاربری کاملاً ارگونومیک در قالب دسترسی عالی به کلیدهای کاربری تعبیه شده بر روی فرمان فضایی ایده آل را برای کاربری طولانی و راحت ماشین فراهم می‌آورد. در بخش محل استراحت نیز دغدغه طراحان ولوو فراهم آوردن فضای مانند خانه از طریق در دسترس قرار دادن امکانات آسایشی برای راننده بوده است.

جان سخت

از ابتدا تا انتها، تمام اجزاء مدل VNX برای کارهای سخت طراحی و ساخته شده اند، به همین دلیل می توان روی ماندگاری و دوام این ماشین در هر شرایطی حساب نمود. مواردی نیز در سری جدید این ماشین ارتقاء پیدا کرده اند، مواردی از جمله ضربه گیرها، محورها، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و سیستم انتقال قدرت. تمام جزئیات به نفع افزایش دوام برای اطمینان در هنگام انجام جابجایی های سنگین کارگاهی اصلاح شده است. در قسمت شاسی طراحی بگونه ای بوده که بارها به خوبی در سراسر شاسی توزیع شوند. استفاده از فولاد ۱۰۰ KSI در ساخت تیر مرکزی شاسی از جمله مواردی است که سختی شاسی VNX را تضمین می کند. در برخی قسمت های شاسی از آلیاژهای سبک و در عین حال سخت آلومینیوم استفاده شده است. رنگ به کار رفته برای این اجزاء نیز یا رنگ پودری پلی استر و یا رنگ اورتان است که ماندگاری کیفیت رنگ در شرایط سخت را تضمین می کند.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\1860x1050-Press-release-New-VNX-Series-VG-NA-2018-image2.jpg

اکسل جلو در VNX با نگاه ویژه به قابلیت های مورد نیاز در جابجایی های سنگین طراحی شده است. کنترل بهتر، هندلینگ دقیق تر و نیاز کمتر به عملیات نگهداری و سرویس از مزیت های این طراحی جدید محسوب می گردد. در اکسل های عقب نیز برای عملکرد عالی چه داخل و چه خارج از جاده ها ساخته شده اند. اکسل های محرک در انواع مختلف قابلیت هماهنگ شدن با نیاز مشتری را تا سقف بار ۲۵ تن دارند. سیستم تعلیق نیز بارهایی تا ۲۴ تن را در عین دوام حمل می کند. در کامیون های VNX از ترمزهای سنگین دیسکی با سیستم کاربری عوای فشرده استفاده شده تا ایمنی در هر شرایطی تضمین شده باشد. یک کالیپر با پیستون دوقلو کنترل بیشتر سیستم ترمز و فاصله توقف کمتر برای دستگاه فراهم آورده است.

انواع کابین ها

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\sleep.jpg

سه نوع کابین برای VNX در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

  • کابین VNX300 مخصوص رانندگی در روز که برای فواصل کوتاه و جابجایی های محلی مناسب است. این کابین با آرایش های ۴*۶، ۴*۸ و ۶*۸ قابل سفارشگذاری است.
  • کابین VNX400 با جای خواب ۴۲ اینچی
  • کابین VNX740 با جای خواب ۷۰ اینچی و محل خواب میدروف که آخرین دستاوردهای ولوو در زمینه طراحی داخلی کابین در آن مورد استفاده قرار گرفته است. در این مدل از آخرین مدل سیستم انتقال قدرت ولوو نیز استفاده شده است که برای جابجایی های طولانی کاملاً پاسخگو می باشد.

موتور

VNX با دو نوع موتور قابل سفارگذاری است.

  • موتور D13 ولوو که در کنار گیربکس I-SHIFT ساخته توسط همین شرکت قرار میگیرد. موتوری که میلیاردها کیلومتر در سراسر کره خاکی توان تولید کرده و جواب پس داده است. این موتور انتخابی است که می‌تواند بخوبی از چالش های بزرگ و جابجایی های عظیم سربلند بیرون آید. D13 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت از تمام توانمندی های ولوو در جهت افزایش بازدهی و کاهش مصرف سوخت بهره می برد. هماهنگی این موتور با گیربکس اتوماتیک I-SHIFT ولوو خود یک مزیت مهم بشمار می رود. این ترکیب به کاهش بیشتر در مصرف سوخت و هزینه های مربوط به نگهداری و سرویس در عین دسترسی به قدرت فراوان در حین انجام امور سخت منجر می شود. سیستم VEB که همان ترمز موتور ولوو می باشد نیز در این موتور تعبیه شده است. با استفاده از این ترمز موتور قابل اطمینان، راننده می تواند از کنترل دقیق بر روی عملکرد موتور لذت برده و ترمز های مکانیکی را برای زمانی که بیشتر مورد نیاز هستند در خدمت گیرد.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\D13.jpg

    • سیستم سوخت رسانی در این موتور از نوع ریل مشترک بوده که ضامن حداقل مصرف سوخت و قدرت قابل توجه می باشد. کنترل زمانبندی و میزان پاشش سوخت در این موتور بوسیله کامپیوتر موتور انجام می شود. از دیگر مواهب این سیستم به حداقل رسیدن میزان صدای موتور می باشد.
    • مجموعه فیلترهای گازهای خروجی one-box ولوو با حجم و وزن کمتر نسبت به مجموعه های دو تکه، امکان استفاده از فضای بوجود آمده برای دیگر قطعات را فراهم آورده است. جابجایی حرارتی بهتر، بازدهی بالاتر، کوتینگ Cu-Z، پایداری طولانی مدت و قابلیت تبدیل NOx در دماهای پایین از دیگر مشخصاتی این مجموعه فیلترهای مواد آلاینده می باشد. استفاده از مایع گازهای خروجی (DEF) باعث گردیده استفاده از EGR کاهش یافته و سطح اکسیژن برای افزایش بازدهی موتور در حداکثر میزان خود باقی بماند.
    • پرداخت بهتر سطح پیستون ها (Wave Piston) در این موتور میزان سایش میان پیستون و سیلندر را به حداقل رسانده است. این امر به افزایش توان خروجی بدلیل محدود شدن شعله با کیفیت بالا (به دلیل تمرکز شعله در نواحی مرکزی پیستون) منجر گردیده است.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\cummins-x15-front-side.jpg

  • موتور کامینز X15 گزینه قدرتمندتری است که می توان برای VNX انتخاب نمود. کامینز و ولوو در واقع دو شریک تجاری محسوب می شوند. در مدل جدید موتور کامینز بسیاری از قطعات و سیستم ها بهینه شده و با کیفیت بالاتر در اختیار VNX قرار گرفته اند. سرعت پاسخ بالاتر سیستم هوارسانی برای کنترل بهتر دور و گشتاور موتور در کنار قدرت موتور افزایش یافته در دورهای پایین از دیگر تحولات در این موتور محسوب می شود. مجموعه تلاش های کامینز حداکثر قدرت ۶۰۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۵۰ کیلوگرم-متر را در اختیار قرار می دهد. این موتور به ترمز موتور با حداکثر قدرت ۶۰۰ اسب بخار تجهیز گردیده است. توربوشارژر VGT انتخاب کامینز برای تقویت میزان هوای ورودی موتور در این ساخته مدرن بوده است. مجموعه کاتالیست در این موتور نیز به صورت یک تکه طراحی شده تا ۶۰ درصد در حجم و ۴۰ درصد در وزن صرفه جویی انجام شود. مسیر یگانه عبور گازهای خروجی (بدون بازگشت) در این کاتالیست نوید عدم ایجاد بک پرشر در مسیر گازهای خروجی می دهد. گفتنی است که کامینز در این موتور نیز مانند سایر تولیدات عظیم خود از سیستم سوخت رسانی HD-DPI که از نوادگان سیستم PT محسوب می شود استفاده نموده است. XPI نام دیگری است که کامینز برای این سیستم معرفی نموده است.

گیربکس

بسته به موتور بکار رفته در VNX دو گیربکس برای آن در نظر گرفته شده است.

  • گیربکس اتوماتیک I-SHIFT در هماهنگی با موتور D13 ولوو
  • گیربکس دستی ULTRASHIFT-PLUS محصول شرکت EATON در هماهنگی با موتور X15 کامینز

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\VTM1_16_Inside_Volvo_CrawlerGear_0_1860x1050.jpg

سیستم I-SHIFT بکار رفته در گیربکس سری جدید VNX در کنار یک کلاچ دوگانه، لذت رانندگی را بشدت افزایش داده است. پدالی برای کلاچ وجود ندارد، پس میتوانید تمام تمرکز را بر جاده و دو کلاچ زیر پایتان بگذارید. I-SHIFT از هوش بکار رفته در طراحی و کامپیوترش استفاده میکند تا در هر شرایطی به سرعت دنده مناسب را انتخاب نماید. نرم افزار این سیستم در ورژن های مختلف برای شرایط رانندگی مختلف ارائه شده، هوش بکار رفته در طراحی این نرم افزارها، فراتر از توانمندی های هر راننده ای، هر قدر خبره، است. البته اگر راننده بخواهد کنترل تعویض دنده را در دست داشته باشد، میتواند از دکمه های موجود بر روی دسته دنده استفاده کند

I-SHIFT به کاهش مصرف سوخت نیز کمک کرده است. این امر بواسطه کاهش هدر رفت های داخلی انرژی در گیربکس های دستی و استفاده موثر از کنترل الکترونیکی برای پایش و تعویض دنده ها محقق شده است. هنگام انتخاب مود اقتصادی در رانندگی، هر تعویض دنده با دقت بسیار بالا زمان بندی میشود تا به موتور این اجازه داده شود که در بهترین و بصرفه ترین دامنه سرعت و گشتاور خود کار کند. امکان I-ROLL هم در سرازیری ها با استفاده از مومنتوم (تمایل ماشین به حرکت به سمت پایین سراشیبی) بار را از روی موتور بر میدارد. نتیجه عملکرد این سیستم ها، ۲ درصد مصرف سوخت کمتر است.

اما همه چیز به مود اقتصادی ختم میشود، گاهی کار آنقدر سخت است که نیاز به استفاده از تمام قدرت وجود دارد. I-SHIFT با استفاده از کلاچ بزرگتر بکار رفته در گیربکس در کنار دمپر آن، این اطمینان را میدهد که با استفاده از تمام نیروی موتور برای دشوار ترین بارها برای حمل بخوبی بر بیایید.

کلاچ دوگانه باعث شده که تعویض دنده بدون به مخاطره افتادن انتقال مداوم گشتاور از موتور به گیربکس اتفاق بیافتد. در شرایط سخت رانندگی، این عملکرد، حس متفاوتی از رانندگی و کارایی را به همراه دارد. VNX در ترافیک های سنگین، مانند یک سواری، به سرعت شتاب میگیرد. در زمین های گلی که امکان بکسواد کردن برای دیگر کامیون ها وجود دارد، کلاچ دوگانه به راحتی شما را از مخمصه نجات خواهد داد. این سیستم از سال ۲۰۰۹ توسط ولوو توسعه داده شده و تا کنون تست های متعددی را گذرانده است. همینک امکاناتی مانند PTO و ریتاردر هم قابلیت نصب بر روی این کلاچ را دارند.

C:\Users\AfterSales-1\Desktop\تصاویر\Ultrashift_Plus-3.jpg

نویسنده: حمیدرضا احراری

 

درج دیدگاه