حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

تعمیر یا تعویض؟ مسئله این است! – بررسی معیارها و راهکارهای پیش رو در خصوص تعمیر اساسی یا جایگزینی جرثقیل‌ها

مرداد ۴, ۱۳۹۹ عمومی

دلایل زیادی وجود دارد که شرکت ها و مالکان جرثقیل ها در هنگام مواجهه با دوگانه تعویض یا تعمیر جرثقیل های تصور کنند که تعمیر و بازسازی بصرفه تر از تعویض و تهیه یک جرثقیل جدید است. بر اساس این برآورد که چه مقدار زمان و پول برای بازسازی و تعمیر یک جرثقیل آسیب دیده مورد نیاز است، ممکن است این بازسازی با هزینه کمتر نسبت به تهیه یک جرثقیل نو قابل انجام باشد. البته میزان در دسترس بودن قطعات برای انجام تعمیرات و بازسازی نیز معیاری است که باید حتماً در نظر گرفته شود، چراکه ممکن است جرثقیل و قطعات آن خارج از رده بوده و دیگر تولید نشوند. در چنین شرایطی بازسازی قطعات تبدیل به تنها گرینه پیش رو می‌شود. معیار دیگر که بر روی این تصمیم اثرگذار است همان تصمیم مالک دستگاه می باشد. گاهاً دیده می‌شود که کاربر جرثقیل بدلیل عادت و آشنایی که به دستگاه قدیمی پیدا می کنند، نسبت به تعویض آن و جایگزینی با دستگاه جدید بی‌میل می‌شود و تلاش می‌کند به جای تشویق به تعویض دستگاه، تیم مدیریت ماشین آلات و یا مالک دستگاه را به تعمیر و بازسازی ترغیب کند.

پس از تصمیم‌گیری در خصوص این سوال مهم، معمولاً دو راه در پیش روی صاحبان این ماشین آلات قرار می‌گیرد:

  • در صورت در دسترس بودن، می‌توان از نماینده سازنده اصلی دستگاه برای تعمیر اساسی و بازسازی استفاده نمود.
  • در صورتی که نماینده سازنده در دسترس نباشد، می‌توان از سایر متخصصین امر که در منطقه فعالیت دارند کمک گرفت. در این حالت، نکته حیاتی این است که افراد مورد نظر بایست بخوبی آموزش دیده و باتجره باشند و در حوزه های مختلف مکانیک، الکترونیک و هیدرلیک دستگاه متخصص باشند.

خدمات دریافتی از نمایندگان شرکت ها

لیبهر، شرکت آلمانی تولید کننده جرثقیل، خدمات با کیفیتی در حوزه تعمیرات اساسی و بازسازی جرثقیل ارائه می‌دهد. این شرکت سه مرکز ارائه خدمات در سطح کشور آلمان و مراکز دیگر در کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، استرالیا، روسیه و ایالات متحده تاسیس نموده است. به عقیده صاحبان شرکت درخواست های دریافتی مربوط به تعمیرات اساسی و بازسازی در سال‌های گذشته رشد داشته است. سخنگوی این شرکت می‌گوید: “درسال‌های اخیر، درخواست بازسازی فنی نسبت به درخواست‌های بازسازی کامل و نقاشی مجدد دستگاه افزایش چشمگیری داشته است. پرکارترین واحدهای ما در این حوزه واحدهای تعمیر جک، یاتاقان گردان، موتور و سیستم انتقال قدرت هستند. افراد مشغول در این واحدها در حوزه‌های تخصصی خود آموزش دیده اند، و بطور دائم در حال آموزش مستمر می‌باشند.” وی همچنین بر اهمیت در دسترس بودن قطعات و جایگزینی آن‌ها در صورت لزوم تاکید می‌کند.

C:\Users\ahrari\Desktop\تصاویر\32-0-35-34-7cd6e88930985a94b10098301a0d3124.jpg

دیگر تولیدکننده جرثقیل که واحد مرکزی‌اش در ایالات متحده واقع شده است، مانیتوواک، یک برنامه انحصاری کامل برای تعمیرات، بازسازی و ساخت مجدد تمامی مد‌ل‌ها از قبیل Manitowoc، Grove و Potain دارد. این شرکت نام برنامه انحصاری خود را انکور (EnCore) نامیده و از سال ۲۰۱۱ به طور مستمر آن را به اجرا در آورده است. شرکت مذکور بر اساس این برنامه سطوح مختلف بازسازی و تعمیر اساسی را بر اساس شرایط دستگاه در اختیار مشتری قرار می‌دهد. مقدماتی، استاندارد و پیشرفته، عناوین انتخابی برای سطوح سه گانه خدمات این شرکت در زمینه تعمیرات جرثقیل می‌باشد. خدمات سطح استاندارد بعنوان مثال شامل مواردی همچون: بازرسی کامل قطعات و سیستم ها، کالیبره‌سازی تمام عملکردها، تعویض پیچ‌های گردان، تعویض کابل بالابر و یک تست کامل عملکرد نهایی می‌گردد.

در سطح پیشرفته تمامی سطوح شاسی دستگاه با مورد شات-بلاست قرار گرفته، تمیز شده و مجدداً نقاشی می‌شود. سیستم کنترلی بطور کامل اورهال می‌شود. همچنین تمام قطعات مکانیکی و الکترونیکی تعمیر یا بازسازی می‌شود. همچنین در این سطح از خدمات تست‌های کامل ایمنی و کاربری نیز بر روی دستگاه انجام می‌گیرد. پس از انجام این امور، یک پلاک انحصاری با نام EnCore بر روی دستگاه نصب می‌گردد که تاریخ انجام بازسازی را نیز نشان می‌دهد. تمامی این خدمات با سطح پیشرفته ۶، در سطح استاندارد ۳ و در سطح ابتدایی ۱ ماه گارانتی دارد.

مانیتوواک سه مرکز بازسازی در اروپا و یک مرکز در آمریکای شمالی را به این خدمات اختصاص داده است. اضافه بر این، برخی مراکز جانبی که موفق به اخذ تاییدیه EnCore شده اند نیز در نقاط مختلف به مشتریان خدمات ارائه می‎‌دهند. بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از مشتریان قبل از اقدام به خرید دستگاه نو، از ماشین آلات حاضر در این مراکز دیدن می کنند تا بهتر بتوانند تصمیم‌گیری کنند. بنا بر گزارش‌های مانیتوواک، برنامه EnCore هنوز در حال ارزیابی در نقاط مختلف است. به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی لهستان، چک، بلغارستان و اسلوواکی بدلیل وجود تمایل بیشتر به تهیه ماشین آلات دست دوم، این طرح موفقیت بیشتری کسب کرده است. در چین و هند این طرح چندان موفقیتی نداشته ما در خاورمیانه بطور نسبی موفقیت هایی کسب شده است. یک عنصر اصلی در این طرح انجام اصلاحات بر روی جرثقیل‌ها است. این اصلاحات می‌تواند مشخصات دستگاه را به خواست و نیاز مشتری منطبق کند. مانیتوواک نیز با علم به این موضوع، اصلاحات انجامی را از ۳ تا ۶ ماه گارانتی می کند.

خدمات دریافتی از متخصصین مستقل

خدمات تعمیر تایید شده بوم، نام شرکتی است که بیش از ۳۵ سال در بازار تعمیر ماشین آلات و جرثقیل فعالیت داشته است. پس از سال‌های متمادی فعالیت، همینک شرکت به دانش ارزشمندی در خصوص معیارهای مهم در تصمیم گیری مشتریان برای مراجعه دست یافته است. به عقیده مدیران این شرکت، شرایط بازار در تصمیم مشتریان برای استفاده از خدمات بسیار تاثیرگذار است. به گفته یکی از این مدیران: “مالک جرثقیل با نگاه به شرایط بازار، از میزان توجیه صرف وقت و هزینه بر روی تعمیر دستگاه آگاهی یافته و بر همین اساس به ما مراجعه می‌کند. جرثقیل‌های کهنه، معمولاً با صرف هزینه معادل نیمی از قیمت دستگاه، قابل بازسازی هستند. با انجام چنین عملیاتی، دستگاه کاملاً به شرایط کار ایده آل نزدیک می‌شود. اگرچه به طور میانگین می‌‍توان گفت که اگر هزینه بازسازی به ۶۰ یا ۷۰ درصد قیمت دستگاه نزدیک شود، دیگر نمی‌‌توان گفت بازسازی بهترین تصمیم است، در چنین شرایطی ما توصیه می‌کنیم مالکان به فکر جایگزین نمودن دستگاه باشند.

C:\Users\ahrari\Desktop\تصاویر\WHECO_RW__MG_3621.jpg

توصیه هایی به مالکان

در هنگام ارزیابی امکان بازسازی و تعمیر اساسی دستگاه، مالکان نباید تنها به صرفه جویی در هزینه ها بیاندیشند. خدمات ارزان قیمت در یک نگاه کوتاه مدت ممکن است به صرفه جویی در بخشی از هزینه ها منجر شود، اما در دراز مدت با تحت تاثیر قرار دادن موارد ایمنی و فنی می تواند خسارات قابل توجهی را متوجه شرکت ها کند. چه از میان نمایندگان موجود و چه در بین خدمات دهندگان متفرقه، عوامل متعددی را برای انتخاب طرف حساب بازسازی و تعمیرات دستگاه در نظر بگیرید. بیشتر به دنبال یک شریک تجاری باشید تا عمل بازسازی یا تعمیرات اساسی بصورت یک فرآیند دوطرفه به بهترین شکل به پایان برسد.

مشخص بودن سوابق دستگاه بطور کامل می‌تواند اجرای پروسه تعمیر اساسی را تسهیل کند. انتظارات مشخص مالک دستگاه نیز در انجام تعمیرات صحیح و اصولی و همچنین اصلاحات درست و به اندازه اهمیت حیاتی دارد. هیچ یک از طرفین این فرآیند نباید راز نگفته ای در مورد سوابق دستگاه و یا روال دقیق انجام تعمیرات و بازسازی باقی بگذارند. به عنوان مشتری، مالکان و پیمانکاران بایست از سوابق شرکت خدمات دهنده آگاه باشند، مرور مواردی که قبلاً توسط واحد تعمیراتی بصورت تعمیر اساسی انجام شده است می‌تواند نقش موثری در انتخاب شریک تجاری درست داشته باشد. اطلاع از زمان حدودی اجرای پروسه تعمیر اساسی نکته دیگری است که موجبات نارضایتی بسیاری از مشتریان و پیمانکاران را فراهم آورده است. در این مورد شفافیت و دقت بکارگرفته شده توسط اراه دهنده خدمات قابل شناسایی است. در این زمینه، صحبت در مورد تمامی احتمالات (حتی بدبینانه ترین آن‌ها) می تواند به دستیابی به برآرود واقع بینانه در مورد میزان زمان قابل صرف بر روی کل پروسه اثرگذار باشد. حصول توافق کامل از مقدماتی است که قبل از شروع به کار بازسازی بایست حتماً بین طرفین انجام کار ایجاد شود.

نکته مهم دیگر در انتخاب طرف حساب بازسازی، این است که آیا اراه دهنده خدمات اتباط مناسبی با نماینده برند سازنده در منطقه دارد یا خیر. این امر میزان دسترسی به قطعات یدکی مورد نیاز و موارد بخصوص را تعیین می‌کند. گرچه ممکن است بنظر بیاید برای بازسازی فرآیند پیچیده ای باید انجام شود، اما لحاظ کردن این نکات می تواند در دراز مدت منافع قابل توجهی را برای مالکان و پیمانکاران به همراه داشته باشد.

 

گردآوری و ترجمه: حمیدرضا احراری

درج دیدگاه