حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

بازگشت قدرتمند رویای سوئدی به جاده ها – معرفی و بررسی نسل جدید کشنده های اسکانیا

مرداد ۴, ۱۳۹۹ عمومی
بازگشت قدرتمند رویای سوئدی به جاده ها – معرفی و بررسی نسل جدید کشنده های اسکانیا

اسکانیا از زیر سایه برندهای اروپای غربی سازنده کامیون بیرون آمده! امسال را می توان از این لحاظ سال اسکانیا و نسل جدید کامیون های جهانی آن دانست. در نیمه اول سال ۲۰۱۸ رونمایی از نسل جدید کامیون های اسکانیا که شامل دامنه وسیعی با کاربردهای مختلف می شد اتفاق افتاد. این رونمایی که در استرالیا انجام شد، مهم ترین اتفاق در تاریخ این برند شناخته می شود.

نسل جدید اسکانیا به اهمیت تیم رانندگی ماشین توجه ویژه ای داشته است و ایمنی این نفرات را در درجه اول اولویت قرار داده است. هنریک انگ، مدیر محصول در پروژه کامیون های شهری اسکانیا می گوید: “زمان آن رسیده است که به طراحی سنتی کامیون ها برای استفاده در اموری همچون جابجایی خاک، وسایل نقلیه اضطراری (مثلاً ماشین آتش نشانی) و ماشین حمل زباله نگاهی نقادانه داشته باشیم. باید مسائلی همچون کابین کوتاه را به فراتر از کاربردهای خاص مثل جمع آوری زباله نیز منتقل کنیم. شاید در یک دهه گذشته وقتی یک کمپرسی یا یک کشنده را با کابین کوتاه می دیدیم متعجب می شدیم، اما هم اکنون این ماشین ها را بطور روزمره در سطح شهر مشاهده می کنیم. مزایای قابل توجه این نوع کابین برای رانندگانی که ماشین را در سطح شهر جابجا می کنند شامل فاصله از زمین و زاویه حمله باعث شده است که این رانندگان در هنگام رانندگی خود را در سطح رانندگان سایر ماشین های شهری دیده و از این جهت راحتی بیشتری را تجربه کنند.”

به عقیده آقای انگ گرایش قابل توجهی به کامیون ها با کابین کوتاه مشاهده می شود. او می افزاید: “رانندگان معتقدند که صنعت خودروهای باری باید خود را با نیازهای تازه متبلور شده این افراد منطبق کند. یک کمپرسی با پنجره مخصوص محیط شهری که در درب سمت شاگرد طراحی شده است در کنار موتوری که بدلیل استفاده از بایومتان به عنوان سوخت بسیار نرم و کم صدا کار می کند، برای استفاده در داخل شهرها بسیار مناسب تر از طراحی های سنتی قدیمی است. محل هایی که در داخل شهر قوانین خاصی از لحاظ آلودگی صدا حاکم است و یا از لحاظ آلودگی فقط ماشین هایی با میزان کمتر آلایندگی در آن اجازه تردد دارند امروزه در بسیاری از شهرها وجود دارند، طبعاً ماشین هایی که با این قوانین سازگاری بیشتر دارند می توانند با اقبال بیشتر از طرق خریداران مواجه شوند.”

نسل جدید کامیون های اسکانیا در ۵ سری S، R، G، P، L و کابین تیمی به بازار معرفی شده است. سری S لوکس ترین، جادار ترین و مناسب ترین طراحی را در این طیف دارد و به نوعی گل سر سبد نسل جدید محسوب می شود، و همینطور به ترتیب امکانات، فضا و ابعاد کابین کاهش می یابد تا در سری L به حداقل مورد نیاز برای کاربردهای شهری، بصرفه و کوتاه مدت می رسد. کابین های سری L همواره با طول ۲ متر طراحی شده اند، اما با سه ارتفاع کم، متوسط و بلند قابل سفارشگذاری هستند. فاصله جلوی کابین از زمین ۲۴۰ میلی متر است. نسل جدید کامیون های سری L اسکانیا می توانند به کابین های با سقف کوتاه مجهز شوند. این کابین دارای آپشنی به نام کاهش ارتفاع (KNEELING) هستند که با فعال شدن ترمز پارک به کار می افتد. چنین امکانی باعث می شود که بجای استفاده از کامیونت های شهری ضعیف، بتوان از کامیون های قدرتمند منطبق شده با نیازهای رانندگان در شهر بهره برد. این امکان در کامیون های اسکانیا سوژه ای برای الگوبرداری در اختیار سایر برندهای فعال در این حوزه شده است. در زمانی که ارتفاع کابین در حالت کاهش یافته قرار گرفته، تنها با یک گام می توان سوار یا پیاده شد. ارتفاع سطح زیرین پله ورود به کابین در این حالت از ۹۳۰ میلی متر به ۸۰۰ میلی متر کاهش می یابد.

قدرت در این مدل از نسل جدید کامیون های اسکانیا بوسیله یک موتور ۹ لیتری دیزل که در سه عملکرد مختلف قابل خرید است تامین می شود. اسکانیا همچنین وعده داده است که در سال ۲۰۱۹ از دو موتور گاز سوز (CNG و LNG) با مدل OC09 برای این ماشین استفاده کند. امکانات سیستم انتقال قدرت این سری هم شامل مواردی همچون سیستم اتوکروز بهینه و سیستم سیال خودکار آلیسون می شود.

قدرت دید افراد پیاده، موتورسواران و دوچرخه سواران هنگام رانندگی در شهرها یکی از حیاتی ترین مواردی است که طراحان خودروهای باری باید مدنظر قرار دهند. شیشه های امن شهری، عنوانی است که اسکانیا برای پنجره های تعبیه شده در درب سمت شاگرد انتخاب کرده و از آن به عنوان نماد توجه ویژه به این معضل نام می برد. این پنجره های ویژه در سری P و سری L کامیون های نسل جدید اسکانیا تعبیه شده اند.

کابین تیم رانندگی در سری جدید کاملاً در برابر سقوط و ضربه مقاوم است و تا ۸ نفر گنجایش دارد. این کابین در دو طول قابل سفارش است. سرتاسر دیواره ها از داخل با کیسه های هوای پرده ای شکل محافظت می شود که در هنگام بروز سانحه ایمنی را افزایش دهد. در کابین سری P توان موتور تا ۵۰۰ اسب بخار افزایش یافته است و کابین به شکلی طراحی شده است که امکان دسترسی به تجهیزات برقی و مکانیکی ماشین به سادگی وجود داشته باشد.

در مواقعی که کاربری ماشین ایجاب می کند طول شاسی بیشتری داشته باشیم می توان از کابین مخصوص تیم رانندگی مجهز به اکسل سوم دارای فرمان برقی با آرایش ۲*۶ استفاده نمود. اگرچه رونمایی اولیه از نسل جدید کامیون های اسکانیا با هدف بازار کشنده های سنگین و کامیون های بزرگراهی بودده است، کابین های کوتاه مناسب برای کاربردهای داخل شهری و کابین های دارای فضا برای تیم رانندگی برای مواردی مثل خودروهای آتش نشانی نیز توجه عمده ای را به خود جلب کرده است.

اسکانیا در صنعت خودروهای باری با کاربری عمرانی هم شهرت قابل توجهی دارد، خودروهای عمرانی که شرایط زمین های سخت و خشن قرار می گیرند و با چالش های متنوعی در این مسیرها مواجه می شوند. پیشینه اسکانیا در این صنعت به قبل از سال ۱۹۴۰ بر می گردد. سری XT کامیون هایی را شامل می شود که اسکانیا برای این شرایط بطور بخصوص طراحی کرده است. مدیر محصول این دسته از ماشین های اسکانیا می گوید: “ما به عرصه جدیدی از کامیون های عمرانی وارد شده ایم، دامنه مدل XT یک طیف گسترده برای انواع و اقسام کاربری ها در این حوزه را شامل می شود. قابلیت اعتماد این محصولات مایه افتخار ما است.” سری XT بدون توجه به مدل موتور انتخابی، با تمامی کابین های P، G، R و S سازگاری دارند.

اساساً کامیون های سری XT بر شاسی سنگین و مستحکمی بنا شده است که ۱۵۰ میلیمتر از جلو کابین بیرون زده است. این شاسی ضربه گیر یک زاویه رو به جلو حدوداً ۲۵ درجه ای دارد که بر اساس تنظیمات و نوع تایر و موتور انتخاب شده می تواند تغییر کند. در کنار یک حفاظ برای لامپ های جلو و یک ورق محافظ، این شاسی ضربه گیر بسیار مستحکم شده است و تضمین می کند که در صورت برخورد با اشیاء سخت در پیش رو، آسیب جدی به اجزاء اصلی کامیون وارد نشود.یک قلاب مخصوص یدک کشی مناسب برای کامیون هایی تا ۴۰ تن در مرکز این شاسی قرار گرفته است.

اگرچه کامیون های کارگاهی و عمرانی اسکانیا با نام XT از سایر محصولات جدا شده اند، اما امکان سفارشی سازی که اسکانیا برای مشتریانش در نظر گرفته است به آنها این اجازه را می دهد که بر اساس نیاز حتی منحصر بفرد کاری که دارند از امکانات مختلف سری های مختلف اسکانیا برای سفارش کامیون تلفیقی مورد نظرشان بهره ببرند. در نتیجه سری XT می توانند برای کاربری های متنوع پاسخگویی نیاز مشتریان باشد.

آزادی انتخاب برای مشتریان، در حیطه کابین و آرایش محورها نیز البته وجود دارد. همچنین تنوع موتورها با مشخصات عملکردی متنوع نیز برای تطبیق کامیون با نیاز مشتری قابل انتخاب است. از همین رو است که یک کامیون XT می تواند به موتورهایی از یک V8 9 لیتری که بتازگی توسط اسکانیا رونمایی شده است تا موتور ۱۳ لیتری کم مصرف اسکانیا که در سال گذشته به بازار معرفی شد مجهز گردد. این موتور ۱۳ لیتری در سه سطح آلایندگی مختلف طراحی و تولید می شود تا بتواند با الزامات قانونی در مناطق مختلف و کشورهای متفاوت سازگار باشد. گرچه سری XT قهرمان نسل جدید کامیون های اسکانیا محسوب می شود، اما مشابه دیگر سری ها مانند G و R طیف گسترده ای از محورها، گیربکس ها، شاسی ها و امکانات متنوع برای سفارشی سازی آن در اختیار مشتری قرار دارد.

سایر امکانات کابین

سایه بان مخصوص راننده که او را از گزند نور مستقیم آفتاب حفاظت می کند، محل های کافی و مناسب برای نگهداری و در دسترس داشتن وسایل راننده، قدرت دید بسیار خوب نسبت به محیط اطراف دستگاه، سیستم های ایمنی قفل و هشدار برای عملکردهای ایمنی، نورپردازی داخلی برای زمان های مختلف روز و امکاناتی همچون کروز کنترل تطبیق پذیر از جمله مواردی است که اسکانیا برای نسل جدید کامیون های خود بر شمرده است.

C:\Users\ahrary\Desktop\بازگشت قدرتمند رویای سوئدی به جاده ها\تصاویر\17320-018-crewcab.jpg

صفحه نمایش به کار رفته در پشت آمپر کامیون نسبت به قبل بزرگتر شده و امکان مشاهده و کنترل سیستم های کاری را بیش از پیش فراهم کرده است. درگاه USB در کنسول جلو تعبیه شده و در برابر صندلی شاگرد نیز یک میز کوچک جمع شو تعبیه شده است. راننده این کامیون احساس می کند که پشت رول یک سفینه فضایی نشسته است! اما جای نگرانی نیست، استفاده از نماد های مناسب و طراحی ارگونومیک محل قرار گرفتن دکمه ها و صفحه نمایش سهولت استفاده از این میزان امکانات را تضمین می کند.

C:\Users\ahrary\Desktop\بازگشت قدرتمند رویای سوئدی به جاده ها\تصاویر\d619ba24832d57a3a224eac195bf6a01.jpg

رانندگی این نوع ماشین ها بسته به شرایط ممکن است مدت زمان کوتاه مثلاً نصفه روز تا مدت های طولانی مثلاً چند ماه را شامل شود، برای چنین شرایط متغیری، قطعاً استفاده از صندلی های متفاوت با امکانات و طبعاً قیمت متفاوت یک الزام است. اسکانیا برای نسل جدید کامیون هایش ۵ دسته صندلی با امکانات و سطح راحتی مختلف (از صندلی ساکن تا صندلی با سیستم تعلیق کامل) برای انتخاب در اختیار مشتریان قرار می دهد. این صندلی ها می توانند به امکاناتی مانند جای آرنج، صفحه های گرم کن و سیستم پیش کشش کمربند ایمنی مجهز شوند. برای صندلی شاگرد نیز ۷ نوع صندلی از جمله صندلی هایی با قابلیت جمع شدن در معرض انتخاب قرار گرفته است.

فرمان، نماد ماشین، در ۵ نوع با دوخت و امکانات مختلف از طرف اسکانیا ارائه می شود که بر اساس کاربر، سلیقه و توان مالی می توان انتخاب مناسب را بین این فرمان ها برای دستگاه انجام داد.

حرف موتور

در کل ۱۵ مدل موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۶ تا کنون برای نسل جدید کامیون های اسکانیا معرفی شده است که دامنه قدرت ۲۸۰ تا ۷۸۰ اسب بهار را پوشش می دهد. از نظر حجم جابجایی این موتور ها در سه دسته ۹، ۱۳ و ۱۶ لیتری طراحی و تولید شده اند. اگرچه در همکاری با کامینز، یک عضو جدید با حجم کمتر (۶.۷ لیتر) و ارایش سیلندر خطی نیز به این خانواده اضافه شده است که DC07 نام دارد. این موتور به یک توربوشارژر با شکل ثابت و SCR مجهز شده است و از نظر آلایندگی در سطح یورو ۶ قرار دارد. در کاربری هایی که به قدرت بالا احتیاج ندارند، این موتور می تواند به مصرف سوخت کمتر و وزن کمتر (حدوداً ۳۶۰ کیلوگرم) مزایای قابل توجهی برای مشتریان به همراه داشته باشد.

Image result for SCANIA NEW GENERATION TRUCK ENGINE

حداکثر گشتاور خانواده موتورهای اسکانیا از ۱۰۵۰ تا ۱۶۰۰ دور بر دقیقه بدست می آید. اگرچه مشخصاً برخی خوانندگان حتماً این مشخصات را با موتور ۵ سیلندر ۹ لیتری اسکانیا مقایسه خواهند کرد، این شرکت تضمین می کند که موتور ۶.۷ لیتری برای جابجایی کامیونی با وزن کامل ۲۶ تن کفایت خواهد کرد، مخصوصاً اگر کامیون در بخش های از زمان کاری خود با کسری از حداکثر ظرفیت خود فعالیت کند.

طراحی متراکم موتور DC07 دسترسی به نواحی اطراف موتور را تسهیل کرده است. سیستم تزریق سوخت بوش در کنار سیستم SCR طراحی شده در اسکانیا در سه توان ۲۲۰، ۲۵۰ و ۲۸۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است.

اگر کمی جلوتر برویم تا به موتور DC09 با ۹.۳ لیتر حجم جابجایی برسیم با توان های ۲۸۰، ۳۲۰ و ۳۶۰ اسب بخار مواجه می شویم که در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه حاصل می شوند. در ادامه افزایش توان، موتور ۱۲.۷ لیتری ۶ سیلندر DC13 قرار می گیرد که بازه توانی ۳۷۰ تا ۵۰۰ اسب بخار را با چهار تنظیمات توان-گشتاور در اختیار راننده قرار می دهد.

در نهایت و در پایان رقابت قدرت اسکانیا، موتور خورجینی V8 با حجم جابجایی ۱۶.۳ لیتری قرار گرفته که دامنه توانی ۵۲۰ تا ۷۳۰ اسب بخار را در طیف گشتاور ۲۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نیوتن-متر پوشش می دهد.

Image result for SCANIA NEW GENERATION TRUCK CHASSIS

Image result for SCANIA NEW GENERATION TRUCK CHASSIS

برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با انواع کابین ها و آرایش اکسل های مختلف نسل جدید اسکانیا، می توانید به کاتالوگ محصولات جدید این شرکت مراجعه کنید.

نویسنده: حمیدرضا احراری

 

درج دیدگاه