حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

آهسته و پیوسته، در مسیر بازیابی رونق سالهای گذشته – تحلیل و پیش بینی بازار جهانی ماشین آلات سنگین معدنی

مرداد ۴, ۱۳۹۹ عمومی

ماشین آلات بزرگ در معادن جایگاه انحصاری خود را دارند. بیل ها و لودرهایی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند معمولاً ابعاد بزرگ تری نسبت به سایر ماشین آلات عمومی تر دارند. پیچیدگی تعیین اندازه بازار برای چنین دستگاه هایی تا حدی وابسته به نسبیت واژه “بزرگ” می باشد. توصیف دقیق این کلمه بستگی به این دارد که دقیقاً در مورد چه محدوده ی جغرافیایی صحبت می کنیم. به عنوان مثال در کشورهای توسعه یافته جایی که تولید مصالح بصورت یکجا و متمرکز مورد نظر می باشد تمایل به مواد استخراجی بزرگتر و کم‌تعداد تر وجود دارد. در چنین وضعیتی بیل های مورد استفاده برای بارگیری مواد استخراجی (مثلاً سنگ) بر روی کفی باید حداقل در کلاس ۵۰ تن باشند.

زمانی بود که تنها برندهای مطرح و پرسابقه مانند کاترپیلار، هیتاچی، کوماتسو و لیبهر در این رده از محصولات فعال بودند و سایر تولیدکنندگان در رده های وزنی پایین تر محصولاتی را به بازار ارائه می کردند. اما در دهه گذشته تولیدکنندگان دیگری نیز وارد این بازار شده اند. برندهایی مانند دوسان، هیوندای و ولوو تازه واردهای این بازار در دهه گذشته می باشند. در همین زمان برندهای چینی هم با محصولات عظیم الجثه و قابل توجه وارد بازار شده اند. نام هایی همچون XCMG، زوملایون و سانی از جمله برندهای چینی هستند که هم اکنون در بازار جایگاه خود را کسب کرده اند.

همین روند در مورد لودرهای سنگین معدنی نیز صدق می کند. برخی تولیدکنندگان چینی لودرهایی با ابعاد بسیار بزرگ و منحصر بفرد به بازار معرفی کرده‌اند. در اقتصاد های نوظهور معمولاً از بیل های میان وزن و حتی سبک در کارهای معدنی هم استفاده می شود. این امر شاید بدلیل سهولت تامین نیروی انسانی متخصص کاربری بصورت بومی، گران بودن ماشین آلات عظیم و سختی دسترسی به قطعات و تجهیزات مورد نیاز در برخی موارد باشد. در چنین وضعیتی معمولاً از بیل های رده ۲۰ تا ۳۰ تن استفاده می شود. بنابراین اگرچه مرزبندی بازار ماشین آلات مورد استفاده در بخش معدن دشوار بنظر می رسد، می توان روندهای موجود در این بازار را تا حدودی شناسایی نمود. بعنوان مثال سهم بازار بیل های چرخ زنجیری بالای ۳۰ تن بعنوان تابعی از افت کلی بازار در سال ۲۰۱۱ دچار کاهش شده است. بخشی از این کاهش بواسطه افزایش محبوبیت بیل های کوچک ۵ تا ۱۰ تن بوده است. گرچه بخشی از کارشناسان این افت بازار را بدلیل کاهش جهانی استخراج معادن و کاهش قیمت مواد می دانند.

کاهش تقاضا در بخش معادن بیشترین تاثیر خود را در سال ۲۰۱۲ بازار دامپتراک های شاسی صلب نشان داده است. اندازه بازار از ۵۵۰۰ دستگاه در سال به ۲۰۰۰ دستگاه در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رسیده است. حکایت دامپتراک های کمرشکن اما متفاوت است و در سالهای گذشته با افزایش تقاضا روبرو شده اند، البته باید این نکته را مورد نظر داشت که دامنه استفاده از این ماشین آلات بزرگ تر بودهو در بسیاری عملیات عمرانی و ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گستره جغرافیای افزایش تقاضا برای این ماشین آلات نیز البته به اروپا و آمریکای شمالی حدود می شود.

منبع: Off-Highway Research

ترجمه: حمیدرضا احراری

 

درج دیدگاه