حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

حمیدرضا احراری

کارآفرین و توسعه دهنده کسب و کار

مشاور ارشد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

مربی و منتور رشد و یکپارچگی

نوشته بلاگ

آقای حفار، پایدار در قلب معادن – معرفی ویژگی ها و امکانات بیل PC800-8 کوماتسو

مرداد ۴, ۱۳۹۹ عمومی
آقای حفار، پایدار در قلب معادن – معرفی ویژگی ها و امکانات بیل PC800-8 کوماتسو

C:\Users\ahrari\Desktop\تصاویر\92858-10259021 (1).jpg

بیل های مکانیکی چرخ زنجیری خط ۸ کوماتسو را می‌توان بنیانگذار استانداردهای جدیدی درحوزه استخراج و بهره‌برداری از معادن دانست. در طراحی و مونتاژ اجزا این ماشین، صرفاً یک هدف دنبال شده و آن تجربه حداکثر آرامش و ایمنی در حین کار توسط اپراتور در عین تحقق بالاترین حجم خاکبرداری و بهره وری دستگاه می‌باشد. راندمان و مشخصه‌های کاری این ماشین آلات نیز در راستای کسب بیشترین سود تجاری برای خریداران این دستگاه از اصلی ترین معیارهای تصمیم گیری می‌باشد. این ماشین‌های قدرتمند و تنومند، برای کارکردن در سخت‌ترین شرایط کاری، آماده هستند؛ در حالیکه می‌توانیم مطمئن باشیم کوچکترین خللی در راندمان کاری آنها بوجود نخواهد آمد. این دستاورد، بدست نیامده مگر پس از ۸۰ سال تلاش متعهدانه پرسنل شرکت کوماتسو.

در کشور پهناور ما ایران، که پروژه های عمرانی بزرگ نظیر سدسازی، راهسازی و صدالبته معادن عظیم در تاریخ معاصر بخش مهمی از ناوگان ماشین آلات را به خود اختصاص داده اند، بیل ۸۰ تنی کوماتسو محبوب قلب کاربران، دستگاه داران، مدیران ماشین آلات و … بوده اند. پای صحبت هر یک از این افراد که سابقه بکارگیری این دستگاه را داشته اند بنشینید این محبوبیت را در لابلای تعاریف آن ها بوضوح مشاهده می کنید. چنین محبوبیت و جایگاهی در سایه تعهد کوماتسو به کیفیت در کنار تخصص و سابقه این برند‌ در تولید طیف وسیعی از ماشین آلات من جمله بیل های سنگین معدنی بدست آمده است. همه این ها می تواند مقدمه خوبی برای نگاهی اجمالی به ویژگی ها و امکانات این دستگاه باشد.

مصرف سوخت پایین موتور سری ecot3

موتور ۱۵.۲۴ لیتری SAA6D140E-5 که طراحی و ساخت آن توسط کوماتسو انجام گرفته، قادر است گشتاور بالایی در همۀ دورهای کاری تولید نماید. مصرف سوخت پایین این موتور که جزء موتورهای سری ecot3 کوماتسو محسوب می‌شود نیز، دیگر مزیت این نسل جدید به‌شمار می‌آید. با وجود به همراه داشتن سیستم‌های اینترکولر، انژکتورهای تزریق مستقیم کامان ریل HPCR، توربوشارژر و EGR، این موتور راندمان حداکثری را در کنار مصرف سوخت حداقل فراهم می‌نماید. این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی Tier III آمریکا و Stage IIIA اتحادیه اروپا طراحی شده‌است.

C:\Users\ahrari\Desktop\تصاویر\engine.jpg

حفاری قدرتمند

به لطف وجود یک سیستم هیدرولیکی بهینه‌سازی شده و قدرت خروجی بیشتر موتور، PC800-8قادر است نیروی پاکت خود را از ۲۹۶KN به ۳۲۴KN برساند؛ در حالیکه استیک دستگاه با نیروی ۲۶۰KN در حال انجام وظایف محوله خود است. در هردو مورد، توان در اختیار، ۹.۷ درصد بیشتر شده است.

برای این دستگاه، دو مد کاری P و E تعریف شده است که مد کاری P شامل دو مد P0 و P1 می شود و مد کاری E نیز شامل چهار حالت E0، E1، E2 و E3 می باشد. سرعت حرکت ادوات در مواجه با بارهای سبک، در هردو مد P و E، یکسان بوده ولی در هنگام بلند کردن بارهای سنگین، تفاوت محسوسی در سرعت حرکت ادوات، در هر یک از این دو مد، دیده می شود.

بوم با کمترین ضربه زنی

این دستگاه از یک شیر ضربه‌گیر بهره می‌برد که قادر است ضربه‌های وارد آمده حین کار بوم را به حداقل برساند. در نتیجه، اپراتور دستگاه دیرتر خسته می‌شود و شاسی دستگاه، دیرتر دچار آسیب‌دیدگی و گسست می‌شود. این مزیت با افزودن یک شیر بازگشت آهسته دوبل به مدار هیدرولیک بوم بوجود آمده‌است که با لغزش جزئی رادهای بوم درون جکهایشان، این کار را صورت می‌دهد. برای دستگاهی در کلاس ۸۰ تن که به طور نرمال در معرض تنش های عظیم و ضربات مهلک قرار می گیرد، گرچه مواد تشکیل دهنده اجزای کارساز از اهمیت بسیار برخوردار می شوند، اما تجهیزات کمکی هیدرولیکی که برای دفع ضربات در سیستم تعبیه شده اند ضامن بقای شاسی و اجزای کارساز برای مدت زمان طولانی تر خواهند بود.

پاورمکس

بیل مکانیکی PC800-8مجهز به یک مجموعه عملگر پاورمکس می‌باشد که اپراتور را قادر می‌سازد با فشردن یک دکمه، از حداکثر نیروی حفاری دستگاه بهره ببرد. این مجموعه، توان سیستم هیدرولیک دستگاه را ۱۰ درصد از حداکثر توان استاندارد ماشین بیشتر می‌کند که این قابلیت، توسط کامپیوتر مرکزی دستگاه، به ۸ ثانیه محدود شده‌است تا اضافه مصرف سوخت قابل توجهی صورت نگیرد. استفاده از این سیستم که در بسیاری از دستگاه های امروزی در دسترس است، می تواند هنگام گیر کردن دستگاه در محل های نا مساعد و یا زمان هایی که شرایط حفاری به یک چالش بر می خورد، کاربر را برای رفع این چالش و گذر از شرایط سخت یاری نماید.

فن هیدرولیکی رادیاتور

سرعت چرخش فن سیستم خنک‌کاری موتور این دستگاه به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود و ارتباط مستقیمی با دمای سیستم خنک کاری موتور و روغن هیدرولیک دستگاه دارد. این چنین کنترلی بر میزان چرخش فن خنک‌کاری دستگاه، موجب جلوگیری از اتلاف بخشی از نیروی تولیدشده توسط موتور می‌شود که در نهایت منجر به کاهش مصرف سوخت می‌گردد. از جنبه دیگر، با جلوگیری از چرخش مازاد نیاز فن خنک‌کاری، میزان آلودگی صوتی تولیدشده توسط مجموعه موتور و متعلقات آن کاهش می‌یابد. این مجموعه اقدامات اصلاحی کوماتسو توانسته در نهایت، میزان شدت صدای تولیدی این دستگاه را تا حدی کاهش دهد که مطابق با آیین نامه صوتی Stage II اتحادیه اروپا باشد.

کابین اختصاصی کوماتسو

بیل مکانیکی خط ۸ کوماتسو، به یک کابین اختصاصی مجهز شده‌است که به موجب استفاده از مفتول‌های مقاوم در ساخت فریم اتاق، قابلیت جذب بالای شوک‌های مکانیکی وارده را داراست. در صورت انتخاب مشتری، کابین با استاندارد FOPS (مقاوم در برابر سقوط اجسام) می‌تواند جایگزین کابین فابریک دستگاه شود. همچنین جهت رفاه حال اپراتور، کابین را بر روی ۴ عدد دمپر (میراساز) سوار کرده‌اند که قادرند لرزش‌های انتقالی از شاسی دستگاه به کابین اپراتور را به حداقل برسانند. شیشه جلوی کابین این بیل مکانیکی، یک تکه و به صورت لمینت مقاوم ساخته شده که ضمن ارائه دیدی فراخ به اپراتور، در مقابل ضربات نیز مقاومت خوبی دارد. همچنین توسط یک سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فشار هوای داخل کابین این دستگاه در حد ۶۰ پاسکال کنترل می‌گردد تا گرد و خاک محیط اطراف، امکان وارد شدن به کابین را نداشته باشند.

C:\Users\ahrari\Desktop\تصاویر\1.jpg

کنترل دو حالته عملکرد بوم

بوم این دستگاه قادر است در ۲ حالت کاری، به فعالیت بپردازد:

  1. حالت قدرت: در این مد که برای لایه برداری مواد سخت تنظیم شده، فشار کاری بوم به نحوی تنظیم شده که در زمان جمع کردن بوم، در صورتی که به مانعی برخورد کند، بخشی از قسمت جلوی زیربندی دستگاه از زمین جدا شده و از بخشی از وزن بیل مکانیکی، برای افزایش نفوذ پاکت داخل مواد قابل استخراج استفاده گردد.
  2. حالت معمولی: در این مد، فشار کاری بوم در حدی تنظیم می شود که در هنگام جمع کردن بوم، ناخنهای پاکت قادر به نفوذ به داخل زمین نباشند و مجموعه ادوات به صورت شناور بر روی زمین اقدام به انباشت مواد استخراجی نماید.

کامترکس، رصد ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته

از همان ابتدای تجهیز ماشین آلات کوماتسو در بازار کشور ژاپن به سیستم تلماتیکس ماهواره ای کامترکس در سال ۲۰۰۱، ژاپنی‌ها به این موضوع واقف بودند که این سیستم، یک نیاز برای آینده بازار ماشین آلات معدنی محسوب می‌شود. این پیش‌بینی برای اینکه به حقیقت تبدیل شود، چندان طولی نکشید و با استقبال مشتریان اروپایی کوماتسو، این سامانه از سال ۲۰۰۶ جزء تجهیزات پایه تمامی ماشین‌آلات فروخته شده بازار اروپا، قرار گرفت. این سیستم صرفاً یک قابلیت برای تعیین موقعیت مکانی یک دستگاه یا ناوگانی از ماشین‌آلات کوماتسو نیست؛ بلکه می‌توان نحوه عملکرد یک ماشین را زیر ذره‌بین کارشناسان فنی قرارداد داده‌های آماری بدست آمده را بعد از تجزیه و تحلیل، در جهت عملکرد بهتر ماشین و اپراتور و نحوه کاهش هزینه‌ها، مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال، شما قادر خواهید بود از زمان‌بندی دقیق سرویس‌های دوره‌ای هرکدام از بخش‌های دستگاه، اطلاع حاصل کنید یا با بررسی علائم اولیه خرابی دستگاه، پیش از رسیدن تکنسین‌های تعمیراتی، نسبت به عیب‌یابی و تأمین قطعات یدکی مورد نیاز احتمالی، اقدام کنید و از این طریق، خواب تعمیراتی دستگاه‌های یک شرکت اجرایی را کاهش دهید.

صفحه نمایشگر چند زبانه

صفحه نمایشگر رنگی ۱۲ اینچ کوماتسو، با بهره گیری از تکنولوژی TFT در ساخت آن، قادر است اطلاعات بصری را از هر زاویه دیدی، با کیفیت مطلوبی به اپراتور ارائه دهد. از طریق همین صفحه نمایشگر، اپراتور قادر است توسط یک دوربین فیلمبرداری کوچک نصب شده بر روی وزنه تعادل، دید کاملی از فضای پشت بیل مکانیکی، در اختیار اپراتور قرار دهد. همچنین در صورت سفارش مشتری، دو عدد دوربین فیلمبرداری دیگر نیز می توان در نقطه از دستگاه تعبیه کرد که تصاویر ضبط شده توسط آنها، از طریق صفحه نمایشگر، قابل پخش می باشد.

سرویس و نگهداری راحت‌تر

کوماتسو برای راحت‌تر و سریعتر انجام گرفتن عملیات سرویس و نگهداری، اقدام به انجام اصلاحاتی بر روی PC800-8 نموده که از جمله موارد آن می‌توان به قابلیت چرخش خلاف جهت استاندارد پروانه فن به منظور تمیزکاری شبکه‌های رادیاتور، نزدیک کردن موقعیت مکانی فیلترهای تعویضی دستگاه، گریس‌پمپ برقی همراه با نشانگر سطح گریس، فیلتر هواکش روغنی با عمر کاری بالاتر و نشانگر انسداد فیلتر هوای ۵ مرحله ای جهت اعلام هشدارهای مرحله ای پیش از انسداد کامل فیلتر هوا اشاره کرد. همچنین با بهره گیری از فناوری های جدید در ساخت فیلتر، بازه زمانی تعویض فیلتر روغن هیدرولیک از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ ساعت و فیلتر روغن موتور، از ۲۵۰ به ۵۰۰ ساعت افزایش یافته اند.

ایمنی بالاتر

در صنعت امروز، شعار اول ایمنی و بعد کار دیگر فقط یک جمله ویترینی نیست. تولید کنندگان خود را به تحقق این شعار متعهد می دانند، کوماتسو نیز در این زمینه از سردمداران محسوب می شود. پله های موجود در اطراف کابین برای تسهیل تردد افراد و دسترسی ایشان به موقعیت های اطراف دستگاه، جداسازی محفظه پمپ های هیدرولیک برای جلوگیری از پاشش روغن هیدرولیک بر روی قطعات داغ موتور و جلوگیری از بروز سانحه، استفاده از محافظ های گرمایی در برابر قطعات داغ موتور، استفاده از صفحات ضد لغزشی به عنوان پله، سیستم یکپارچه هشدار های صوتی (بوق) و تصویری (چراغ های کاری) و برف پاک کن مخصوص پاکسازی قسمت های پایینی شیشه از جمله مواردی است که به افزایش سطح ایمنی کاربری دستگاه منجر شده اند.

جدول مشخصات

مدل موتور SAA6D140E-5
توان موتور (SAE 1995) ۴۹۶ اسب بخار
حجم جابجایی ۱۵.۲۴ لیتر
تعداد سیلندر ۶
سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم با کنترل الکترونیکی
نوع فن هیدرولیکی
سیستم هیدرولیک حساس به بار – مرکز باز
پمپ های اصلی ۲ پمپ اصلی با حداکثر دبی ۴۹۴ لیتر بر دقیقه
حداکثر فشار کاری ادوات ۳۲۰ بار
سرعت گردان ۶.۸ دور بر دقیقه
حداکثر نیروی کشش ۵۵۹ کیلو نیوتن
سرعت حرکت ۴.۲ کیلومتر بر ساعت در حالت خرگوشی

۲.۸ کیلومتر بر ساعت در حالت لاک پشتی

نوع شاسی H شکل
تعداد کفشک ۴۷ عدد
تعداد رولیک های بالایی ۳ عدد
تعداد رولیک های پایینی ۸ عدد
ظرفیت مخزن سوخت ۹۸۰ لیتر
ظرفیت مایع خنک کننده ۱۰۰ لیتر
ظرفیت روغن موتور ۵۳ لیتر
ظرفیت چرخ ها ۲۰ لیتر برای هر چرخ
ظرفیت گیربکس گردان ۲۴.۵ لیتر برای هر گیربکس
ظرفیت مخزن هیدرولیک ۴۷۰ لیتر
حداکثر ارتفاع تخلیه بار ۸۲۳۵ میلی متر
حداکثر عمق حفاری ۸۴۴۵ میلی متر

 

درج دیدگاه